PENGARUH ISLAM DALAM
PEMBINAAN TAMADUN MALAYSIA
DARI SUDUT PERLEMBAGAAN, PENDIDIKAN, KEBUDAYAAN DAN BAHASA
PEMIKIRAN DAN TAMADUN ISLAM
(CTU 151)
MILIK : NURUL AISYAH YAP
ISI KANDUNGAN
1.
PENDAHULUAN
TEORI KEDATANAGN
ISLAM DAN FAKTOR PERKEMBANGAN ISLAM DI MALAYSIA
2.
ISI-ISI:
2.1 PERANAN DAN PENGARUH
ISLAM DALAM PERLEMBAGAAN MALAYSIA
2.3 PERANAN DAN PENGARUH ISLAM TERHADAP
PENDIDIKAN DI MALAYSIA
2.4 PERANAN DAN PENGARUH
ISLAM DALAM KEBUDAYAAN MALAYSIA
2.5 PERANAN DAN PENGARUH
ISLAM DALAM SISTEM BAHASA DI MALAYSIA
2.6 PENGHAYATAN PENGARUH
ISLAM DALAM PEMBINAAN DAN PERKEMBANGAN TAMADUN MALAYSIA
3.
KESIMPULAN
4.
RUJUKAN
PENDAHULUAN
Tamadun Malaysia
sebelum kedatangan Islam, menerima lebih pengaruh yang berasaskan kepada
kepercayaan unsur ajaran hinduisme, animisme, buddhisme, dinammisme, hyang,
premis dan lain-lain. Namun, setelah perkembangan Tamadun Islam sedunia, Malaysia tidak terkecuali dalam mengikut ajaran
Sunnah yang telah dibawa oleh Nabi Muhammad dan cara hidup rakyat Malaysia sejak
12 Masihi lagi telah terbukti adalah berpaksikan kepada ajaran Islam.
Terdapat pelbagai teori yang telah dikaitkan dengan
perkembangan ketamadunan Islam di Malaysia, antaranya adalah teori kedatangan
Islam daripada Arab, Cina dan India.
Professor C.A. Majul menyatakan bahawa penguasaan pedang dari Arab yang telah
memonopoli perdagangan di rantau India, Mesir dan Asia Tenggara bertanggungjawab
ke atas penyebaran Islam di Alam Melayu dan Asia. Antara kesan yang masih wujud
pada hari ini adalah seperti nama-nama hari yang telah diadaptasikan penggunaan
dalam Bahasa Melayu seperti Ahad, Isnin, Selasa, Rabu dan sebagainya juga
asalnya daripada perkataan Arab.
Manakala Professor S.Q Fatimi pula berpendapat bahawa
penyebaran Islam sehingga membawa ketamadunan di Malaysia
berpunca dari negeri China.
Menurut beliau, pada 876 Masihi terdapat perpindahan beramai-ramai orang Islam
dari Canton
akibat berlakunya pemberontakan. Dan orang-orang Islam tersebut terpaksa
merantau sehingga ke nusantara. Hubungan diplomatik Malaysia dengan China yang
telah lama terjalin juga, secara tidak langsung, mendorong kepada penyebaran
Islam di Malaysia, tambahan pula, agama Islam telah lama dianuti oleh
masyarakat China. Terdapat beberapa
kesan yang visibel terdapat di Malaysia
yang menyokong pendapat Prof. S.Q Fatimi. Contohnya seperti senibina masjid
yang berbentuk seperti pagoda, iaitu corak senibina utama kaum China, yang
terdapat di Melaka dan sekitar kepulauan Jawa. Tembikar bertulisan khat
Al-Quran juga menjadi bukti kukuh yang menyokong kedatangan Islam ke Alam
Melayu dan Malaysia
adalah menerusi orang Cina.
Tidak terkecuali juga sebahagian besar tokkoh yang menyatakan
bahawa Islam dibawa ke Malaysia
dari negara India.
Berdasarkan teori tersebut, pedadang India yang beragama Islam berdagang
ke kepulauan Melayu turut menyebarkan agama Islam kepada masyarakat
tempatan. Antara kesan yang menunjukkan
bahawa Islam di Malaysia datangnya dari India adalah bilangan India Muslim yang
tidak kurang jumlahnya di Malaysia ini, dan juga mazhab yang dianuti oleh
muslim di nusantara secara amnya, adalah sama dengan mazhab yang dianuti oleh
majoriti Islam di India, kesusteraan Melayu juga menampakkan unsur tradisi
Islam di India.
Perkembangan pesat Islam di Malaysia adalah disebabkan oleh
beberapa faktor. Faktor utama yang tidak dapat disangkal oleh mana-mana pihak
adalah kesucian, kemurnian serta keagungan Islam itu sendiri.
2.1 PERANAN DAN PENGARUH ISLAM DALAM
PERLEMBAGAAN MALAYSIA
Kedatangan Islam ke Malaysia telah
banyak mencorak kehidupan masyarakat serantau. Salah satu kesannya kepada Malaysia sebagai sebuah Negara yang
bermasyarakat majmuk adalah pada teras undang-undang, iaitu Perlembagaan Malaysia itu
sendiri. Kenyaataan pengaruh Islam terhadap Malaysia jelas termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, Bahagian 1,
Perkara 3 mengenai Ugama bagi Persekutuan.
Contohnya Perkara 3(1): “Ugama Islam ialah ugama bagi Persekutuan;
tetapi ugama-ugama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana
bahagian Persekutuan.” Perkara
tersebut bermaksud agama Islam adalah agama rasmi Persekutuan, tetapi pada masa
yang sama, sifat Islam yang mulia membentuk perlembagaan dan Negara Malaysia supaya
mengizinkan hak-hak orang bukan Islam untuk mengamalkan agama masing-masing.
Peruntukan ini bukan sahaja mengakui agama Islam sebagai agama yang agong, tapi
juga memberi ruang dan kebebasan kepada rakyat berbilang kaum untuk mengamalkan
agama masing-masing di Negara ini.
Selain daripada penetapan agama Islam
sebagai agama rasmi Persekutuan, terdapat juga peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan yang telah
menyatakan bahawa Yang Di-Pertuan Agong merupakan Ketua Agama di Malaysia dan
kerajaan haruslah mengadakan peraturan mengenai hal ehwal agama Islam dan
menubuhkan sebuah Majlis untuk memberi nasihat kepada Yang Di-Pertuan Agong
mengenai perkara-perkara yang berhubung kait dengan agama Islam. Perkara 3 (5), Perlembagaan Persekutuan:
“Walau apa-apa jua dalam Perlembagaan
ini, Yang Di-Pertuan Agong hendaklah menjai Ketua Agama Islam dalam
Wilayah-wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya; dan bagi maksud
ini Parlimen boleh dengan undang-undang membuat peruntukan-peruntukan bagi
menubuhkan suatu Majlis untuk menasihatkan Yang Di-Pertuan Agong mengenai
perkara-perkara berhubung dengan agama Islam.”
Manakala Perkara 12 (2) dalam Perlembagaan Persekutuan pula menyatakan
bahawa : “Tiap-tiap kumpulan ugama adalah
berhak menubuh dan menyenggara institusi-institusi untuk pelajaran kanak-kanak
dalam ugama itu sendiri, dan tidaklah boleh ada pembezaan semata-mata oleh
sebab ugama dalam mana-mana undang-undang berkaiatan dengan institusi-institusi
itu atau dalam pentadbiran mana-mana undang-undang itu; tetapi adalah sah bagi
Persekutuan atau sesuatu Negeri menubuhkan atau menyenggara institusi-institusi
Islam atau mengadakan atau membantu dalam mengadakan ajaran dalam ugama Islam
dan melakukan apa-apa perbelanjaan sebagaimana yang perlu bagi maksud itu.”
Dengan
peruntukan-peruntukan Perkara 3 dan Perkara 12 dalam Perlembagaan Persekutuan
Malaysia, boleh disimpulkan bahawa dasarnya
agama Islam merupakan agama rasmi Persekutuan. Dengan itu Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri
mempunya kuasa untuk menyelenggara dan menubuhkan kemudahan dan institusi
Islam. Contoh penubuhan institusi Islam adalah seperti penubuhan Jabatan
Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan pembinaan surau-surau dan masjid-masjid di
seluruh Negara untuk kemudahan rakyat melaksanakan aktiviti keagaamaan. Selain
daripada itu, pihak Kerajaan Negeri
mahupun Kerajaan Persekutuan juga mempunyai
hak istimewa untuk mengeluarkan perbelanjaan untuk tujuan membantu dan
melaksanakan pengajaran agama Islam. Contohnya seperti penubuhan Sekolah
Agama, PERKIM dan sebagainya.
2.2 PERANAN DAN PENGARUH ISLAM TERHADAP
PENDIDIKAN DI MALAYSIA
Kedatangan Islam ke Malaysia telah
membawa impak yang amat besar kepada pendidikan di Negara ini. Pengaruh Islam bukan sahaja boleh dilihat
pada institusi pendidikan dan strukturnya seperti madrasah, sekolah agama,
universiti teras Islam dan sebagainya di Negara ini, malah, juga boleh dilihat dari segi aspek ilmu
yang diajar seperti ilmu syariah yang meliputi bidang seperti usuluddin,
fiqah dan tasawuf, serta guru-guru dan
murid-murid yang menuntut ilmu agama Islam, di mana guru-guru pada zaman
kedatangan Islam di tanah Melayu kebanyakan terdiri daripada bangsa Arab,
Turki, India dan sebagainya. Manakal murid-murid yang menuntut pula meliputi
segenap lapisan masyarakat, dari raja-raja sehingga ke rakyat jelata. Berkat
perkembangan pesat dan pengaruh mendalam agama Islam dari segi pendidikan di
Tanah Melayu, maka lahirlah ulama berbangsa Melayu seperti Nuruddin al-Raniri
dengan kitabnya Hidayah al-Iman dan Sirat al-Mustaqim.
Sistem
pendidikan Islam di Malaysia merangkumi pendidikan formal dan pendidikan tidak
formal. Pendidikan
formal adalah pendidikan yang didapati dari institusi pendidikan agama seperti
sekolah, surau, madrasah dan sebagainya. Sistem pendidikan formal berasaskan
bidang pengajian Islam sepeti fiqah, tafsir, sejarah Islam, tauhid dan akhlak.
Manakala pendidikan tidak formal pula
adalah pengajaran yang berlaku secara langsung dalam kehidupan seharian
seseorang muslim tersebut. Pendidikan jenis tidak formal ini merangkumi cara
berfikir, amal, kercergasan muslim dalam bidang ekonomi dan sebagainya.
Pendidikan tidak formal biasanya diberi secara lisan dan diwarisi turun
temurun.
Empat pencapaian awal bidang
pendidikan Islam di Malaysia adalah seperti berikut:
(i)
Kelahiran nashkah-naskhah Melayu. Naskhah-naskhah tersebut dicetak
dalam tulisan Arab, iaitu bahasa al-Quran. Naskhah-naskhah tersebut merangkumi
bukan sahaja bidang agama Islam, tetapi juga meliputi bidang pemerintahan, ilmu
falak, kemasyarakatan dan sebagainya.
(ii) Kewujudan institusi pendidikan agama
Islam. Selaras dengan
peruntukan agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan, Kerajaan Malaysia telah
mengambil langkah untuk menubuhkan institutsi pendidikan agama Islam bertujuan
membangunkan umat Islam di Malaysia serta memberi peluang kepada setiap lapisan
masyarakat untuk melihat luasnya bidang pengajian Islam dan pendidikan yang
boleh didapati berteraskan Islam. Institusi pendidikan agama termasuklah
istana, surau, masjid, madrasah, sekolah dan Institusi Pengajian Tinggi Islam,
pusat-pusat latihan dakwah, Institut Kemahiran Islam Malaysia, pembiayaan
kerajaan untuk kelas-kelas fardhu ain dan sebagainya. Kewujudan institusi
pendidikan agama Islam di Negara in yang bagai cendawan tumbuh adalah simbolik
kepada kekuatan dan kedalam pengaruh Islam terhadap pendidikan di Negara ini.
(iii)
Kecenderungan sultan menguasai
pendidikan Islam.
Pasa asalnya, pendidikan agama Islam diberikan kepada sultan-sultan dan kerabat
diraja di istana. Pengaruh Islam telah mendorong sultan untuk mengarahkan
ulama-ulama Melayu dan ulama asing untuk bekerjasama menterjemahkan al-Quran
kepada Bahasa Melayu. Usaha ini adalah untuk menerangkan lagi isi kandungan
kitab suci tersebut serta memudahkan masyarakat Malaysia untuk merujuk al-Quran
untuk setiap urusan dan permasalahan.
(iv)
Kemunculan golongan intelektual. Penyebaran luas agama Islam serta
falsafah agama di rantau Melayu amnya dan Malaysia khasnya, telah berjaya
melahirkan golongan intelektual yang terdiri daripada bangsa Melayu sendiri.
Hal ini kerana pengajaran agama Islam itu sendiri yang syumul dan mudah,
masyarakat Melayu lebih mudah menerima didikan agama Islam dan oleh kerana
ciri-ciri unik agama Islam sendiri, telah mendorong masyarakat Melayu untuk
berusaha sehingga lahirnya golongan intelektual tanah air sendiri. Dan golongan
intelektual inilah yang menjadi tunjang kepada kemerdekaan dan pembangunan
Negara. Pendidikan dan ajaran Islam juga telah menjadi rujukan setiap lapisan
masyarakat tanpa mengira kaum dan agama, malah di sekolah, tiada had dan
paksaan bahawa hanya pelajar Islam sahaja yang boleh mempelajari ilmu tersebut.
Maka tidak hairanlah apabila ada masyarakat bukan Islam yang mahir selok belok
undang-undang Islam di Malaysia serta cara hidup orang Islam di Malaysia. Oleh
kerana pengaruh dan peranan Islam dalam system pendidikan Malaysia, membolehkan masyarakat majmuk di Malaysia
hidup dalam suasana yang harmoni kerana wujudnya persefahaman.
2.3
PERANAN DAN PENGARUH ISLAM DALAM
KEBUDAYAAN MALAYSIA
Kebudayaan sesuatu masyarakat terdiri
daripada beberapa aspek seperti: kesenian, adat istiadat, cara hidup dan juga
nilai-nilai asas masyarakat tersebut. Begitu juga apabila menilai peranan dan
pengaruh Islam dalam kebudayaan Malaysia,
adalah lebih baik dinilai dari semua segi dan aspek kebudayaan.
(i)
Kesenian
Pengaruh Islam terhadap
aspek kesenian dan budaya Malaysia
dapat dilihat pada perkembangan kaligrafi, pembinaan masjid, makam dan batu
nisan. Contoh batu nisan terawal yang mempunyai nilai Islam adalah batu nisan
Syeikh Abd al-Qadir bertarikh 903 di Kedah. Masjid di Malaysia pula
mempunyai ciri-ciri Islamiah yang tidak ternilai keunikan serta kehalusan seni
binaan Islam. Contohnya seperti mihrab, mimbar dan juga hiasan setiap sudut
dalam masjid yang dihias dengan seni kaligrafi Islam yang dipetik daripada
ayat-ayat suci al-Quran. Kedatangan Islam di Malaysia juga telah mencorakkan
kesenian Negara ini dan menggabungkan kesenian bangsa-bangsa di Malaysia.
Contohnya seperti pembinaan Masjid Kampung Hulu di Melaka yang senibina uniknya
terbina dari gabungan kesenian Islam dan seni bina Cina.
(ii)
Adat Istiadat
Kedatangan Islam di Malaysia
telah melengkapkan adat istiadat Malaysia yang memang kaya dengan
intisari peradaban. Malah, Islam itu sendiri telah membentuk teras bagi
identiti / status Melayu. Jika dirujuk kepada perlembagaan Malaysia,
seseorang warga Negara Melayu adalah orang yang berbahasa Melayu, mengamalkan
adat istiadat Melayu dan beragama Islam. Agama Islam yang mencintakan kedamaian
dan keharmonian juga membolehkan bangsa-bangsa lain di Negara ini untuk
mengamalkan adat istiadat masing-masing tanpa merisaukan dikenakan tindakan
atau hukuman. Selain daripada itu, pengaruh Islam juga boleh dilihat dari segi
adat dan cara perkahwinan orang-orang Islam di Malaysia, kaum Melayu khasnya.
Sebelum kedatangan Islam, orang-orang Melayu lebih mengamalkan cara dan adat
Hindu, iaitu agama terawal yang telah diperkenalkan kepada rantau Melayu.
Contoh budaya Hindu yang diamalkan seperti upacara menepung tawar pengantin
pada kenduri kahwin. Penyerapan agama Islam telah mengubah kebanyakan orang
Melayu di Malaysia dari segi adat perkahwinan, dan ramai yang sedar tentang
kebertentangan adat menepung tawar dengan ajaran Islam, maka meninggalkan adat
tersebut.
(iii)
Cara Hidup
Cara hidup masyarakat Malaysia
sebelum menerima pengaruh dan penyerapan nilai Islam, kebanyakannya berasaskan
kepada budaya asas ideology penjajah. Contohnya seperti perbezaan kelas sosial
dalam masyarakat. Setelah kedatangan Islam, yang membawa nilai akidah yang
tinggi, tembok kelas sosial dapat diruntuhkan dan masyarakat berbilang kaum dan
kedudukan boleh berkumpul bersama. Islam telah memperkenalkan sistem khilafah
yang adil dan bersistematik, di mana sistem ini adalah berkonsepkan keadilan
tanpa mengira kedudukan dan pangkat. Antara kesannya boleh dilihat melalui
perlantikan perwakial Legislature (Perundangan)
di Malaysia yang mengamalkan kebebasan dan hak pengundi. Setiap undian dikira
dengan adil dan saksama dan rakyat diberi hak untuk memilih pemimpin
masing-masing.
(iv)
Nilai-nilai Asas Masyarakat
Islam mempengaruhi nilai
dan asas kehidupan segenap masyarakat di Malaysia. Antaranya adalah
penerapan nilai-nilai keimanan yang dapat memperkukuhkan akhlak rakyat dalam Malaysia.
Contohnya seperti ketakwaan dan keimanan kepada Allah swt., hormat dan taat
kepada pemimpin, patuh kepada undang-undang, bermuafakat, meraikan tetamu,
hormati orang yang lebih tua dan sebagainya. Sebelum kedatangan Islam, rakyat
kebanyakannya hidup isolated iaitu
terasing. Masing-masing mengamalkan cara hidup hasil teladan daripada asas adat
dan budaya masing-masing. Namun, kedatangan Islam telah berjaya menyatupadukan
rakyat dan penerapan nilai-nilai Islam dapat dihayati oleh semua warga Malaysia.
2.4 PERANAN
DAN PENGARUH ISLAM DALAM SISTEM BAHASA
DI MALAYSIA
Sebelum kedatangan Islam di Malaysia, bahasa dominan di Tanah Melayu adalah
bahasa Jawab dan Melayu Kuno. Dan Bahasa Sanskrit pula telah dijadikan sebagai bahasa ilmu. Setelah
kedatangan Islam di Malaysia, bahasa
Arab telah dijadikan sebagai bahasa perantara. Manakala bahasa-bahasa Arab juga diadaptasi dan digunakan
bersama-samaan dengan penggunaan bahasa Melayu di Malaysia. Contohnya
seperti nama hari iaitu Ahad, Isnin, Selasa, Rabu, Jumaat dan sebagainya.
Nama-nama benda juga banyak diadaptasi dari bahasa Arab, seperti kitab, surat dan sebagainya. Dan
bahasa-bahasa ini bukan sahaja digunakan oleh umat Islam di Malaysia sahaja,
malah telah dijadikan sebahagian
daripada bahasa rasmi Negara, iaitu Bahasa Melayu yang ditutur oleh setiap
lapisan masyarakat.
2.5 PENGHAYATAN PENGARUH ISLAM DALAM
PEMBINAAN DAN PERKEMBANGAN TAMADUN MALAYSIA
Status
agama Islam yang telah diangkat dan ditetapkan sebagai agama rasmi Persekutuan
di Malaysia telah memberi
impak kepada aplikasi Islam dalam pelbagai aspek kehidupan di Malaysia.
Contohnya seperti bidang sosila, ekonomi, sistem politik dan pentadbiran, dan
pendekatan Islam Hadhari yang telah diperkenalkan kepada setiap rakyat Malaysia. Bukan
sahaja begitu, dari segi akidah,undang-undang serta sastera juga dapat dilihat
kesan daripada pengaruh Islam di Malaysia.
Istana Kehakiman di Putrajaya yang berciri-cirikan seni bina Islam |
KLCC – direka oleh Mantan Perdana Menteri Malaysia,
Tun Mahathir yang juga berciri-cirikan Islam
3.0 KESIMPULAN
Dapat
disimpulkan bahawa kedatangan Islam di Malaysia telah banyak mencorakkan bukan
sahaja kehidupan umat Islam di Malaysia, tetapi juga rakyat bukan Islam di
Malaysia. Hanya dengan mengimbau perkembangan tamadun di Malaysia dan
peranan agama Islam di Malaysia itu sendiri dapat membantu seseorang muslim
untuk mengenali identiti dirinya dengan lebih baik, dari aspek keagamaan dan
kenegaraan.
Sebelum kedatangan Islam, tamadun Malaysia bermula dari asas yang
rapuh dengan kepercayaan masing-masing yang terbina daripada elemen-elemen yang
dicipta oleh menausia sendiri. Dan setelah dijajah oleh beberapa kuasa asing ke
atas Tanah Melayu, menyukarkan lagi perpaduan dan penyusunan struktur tamadun
di Malaysia.
Dengan kedatangan Islam, Malaysia setelah merdeka telah beridentitikan
Negara Islam, nilai-nilai Islam telah diserapkan ke dalam seluruh aspek
kehidupan masyarakat di Malaysia.
Dengan petunjuk dari agama Islam,
Malaysia mampu
membangun dengan pesat dan harmoni. Rakyatnya pula bertolak ansur dan sentiasa
mengamalkan nilai muafakat dan saling hormat-menghormati hak orang lain. Dengan
berteraskan Islam juga, hak dan kebebasan setiap kaum sentiasa terpelihara.
Nilai yang murni ini berasas daripada agama Islam dan boleh dirujuk seperti
dalam Perlembagaan, Perkara 8(1) yang memperuntukkan bahawa semua orang adalah
sama rata di sisi undang-undang dan berhak mendapat perlindungan yang sama rata
di sisi undang-undang. Perkara 8(2) :” Tidak boleh ada pembezaan terhadap
warganegara semata-mata oleh sebab ugama…”
Kesan
pengaruh Islam di Malaysia bukan sahaja meliputi subjek yang luas, tetapi juga
membolehkan Negara Malaysia sebuah Negara yang telah mendapat penghargaan dan
penilaian sebagai sebuah Negara majmuk yang paling aman dan harmoni di dunia.
Malah terdapat warga asing yang ingin menyelami akar umbi keharmonian tersebut,
dan apabila menemui jawapannya, agama Islam lah teras pembangunan dan perpaduan
di Malaysia.
Tamadun
Islam membawa hanya kebaikan kepada pembangunan sesebuah Negara. Jika hendak
memperkukuhan martabat dan tamadun Malaysia, haruslan berpaksikan
kepada ajaran agama Islam dan nilai-nilai Islam itu sendiri.
4.0
RUJUKAN
I. Modul pembelajaran CTU 151: Pemikiran dan Tamadun Islam,
InED, UiTM
II. Malaysia Sebagai Sebuah Negara Islam, terbitan IKIM,2005
III. Ahmad Zaki Abd. Latiff, Azam Hamzah, Azhar Mad Aros, Buku
Teks Tamdun Islam dan Tamadun Asia, Oxford Fajar, 2009
IV. Pengantar Tamadun & Sejarah Pemikiran Islam, UiTM
V. Perlembagaan Persekutuan, Cetakan Hingga 1 Mac 2010, ILPS
Buat pengetahuan kakak, saya telah mengambil maklumat ini untuk 'open book test'. Terima kasih kerana sudi kongsi maklumat ini. ^^
ReplyDeleteYou're welcome. Sharing is caring :) Hope I can help more.
Deletesaya pon kak!sangaaat membantu!setelah mencari seharian..fuuh legaa..tq krana memahami...
ReplyDeleteakak boleh saya ambil maklumat ni untuk open book test?
ReplyDeletesaya nak copy and paste untuk bahan assignment . bleh bagi saya x???
ReplyDeletesaya nk copy and paste untuk bahan assignment . boleh x bagi kpd saya??
ReplyDeletesalam...sy nk mnte izin tuk copy sbgai rjukan
ReplyDeletesalam.. akak nk tnye la kalo akak ade maklumat psl pengaruh barat terhadap pentadbiran malaysia.
ReplyDeleteassalamualaikum...sye nk copy untuk idea blh x?
ReplyDeleteblh sye tnye...mcm mne nk cari bhn untuk tajuk penghayatan nilai-nilai islam di malaysia?
assalamualaikum...mohon copy idea boleh.....heheee ^^
ReplyDeleteWaalaikumsalam kepada rakan-rakan semua, silakan rujuk jika bahan-bahan saya yang tak seberapa ni boleh membantu anda semua dalam pembelajaran, saya beri dengan ikhlas. Namun setelah menerima nasihat dari para pensyarah, adalah lebih baik saya tidak lagi meng-emelkan nota2 ini kerana ada sesetengah pihak yang mengambil bulat2 nota tersebut untuk assignment/menjawab iClass. Saya mohon maaf ke atas kelewatan membalas komen2 anda semua. Jika boleh, sila isikan ruangan Feedback yang berada di bar atas lengkapkan dengan email saudara dan saudari supaya memudahkan saya menghubungi anda semua. Sekali lagi ingin saya katakan, terima kasih ke atas sokongan anda semua dan silakan ambil mana2 nota atau rujukan yang sesuai untuk para saudara dan saudari. Salam ukhuwah dan selamat maju jaya.
ReplyDeleteassalamualaikum ..saya nak copy untuk bhan assignment .bleh x ?
ReplyDeleteassalamualaikum..mintak copy boleh tak?
ReplyDeleteWaalaikumsalam, Yah NHkz dan damia, boleh print terus dari blog ini dengan cara ctrl+p dan save dalam bentul pdf.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteassalamualaikum kak.. blh ke saya nak copy?
ReplyDeletesaya nk copy and paste tk assignment sy , blh x ?
ReplyDeleteasalamualaikom kak say nak amik sedikit isi didalam artikal ini untuk mnambah maklumat maklumat asighman saya boleh tak akk emeil kan kpada say... clubttgi_muiz@yahoo.com
ReplyDeletekak,boleh kak kongsi ilmu ini dengan membenarkan saya copy?saya mahu buat assignment saya
ReplyDeleteassalamualaikum... akak, bantulah saya, izinkan saya berkongsi ilmu yg bermanfaat ini untuk dijadikan sebagai bahan rujukan saya dalam assignment yang telah diberikan..
ReplyDeleteslm kak. sy nk mntax copy leh? utk exam mid year sejarah k3 :) mntax tlg sesgt
ReplyDeleteassalam kak bley x saya nak copy....pleaseeeeee...ari selasa nie saya exam paper3 sejarah harap
ReplyDeleteakak bley bantu sye
assalamualaikom., ^_^ saya nk mintak copy makmlumat ni boleh x akak.? ini mmbantu saya dlm open book tes. tima kaseh. ^_^
ReplyDeleteAssalamualaikum, saya mohon untuk copy maklumat ini untuk Sejatah K3. Mohon izin ye. Terima kasih banyak.
ReplyDeleteWaalaikumsalam, maaf ke atas kelewatan membalas komen anda semua.
ReplyDeleteBagi yang hendak rujuk, silakan, boleh print melalui butang options / tools.
Bagi yang hendak copy and paste, maafkan saya kerana tidak dapat membantu.
TERIMA KASIH atas sokongan anda semua.
SEMOGA SEMUA BERJAYA dan sila kongsikan blog ini bersama yang lain.
Assalamualaikum.. aisyah ye. sy nak mohon kebenaran ambil beberapa maklumat topik ni bole? nak bg melalui email ke?
ReplyDeleteWaalaikumsalam Nabeela, silakan dgn maklumat yang saudari perlukan. Nabeela blh cuba guna google chrome, butang option, click pd print, di window baru nanti, blh tukar drpd print kepada save as pdf. Harap maklumat ini membantu. Terima kasih dan selamat maju jaya.
ReplyDeleteterima kasih aisyah atas panduan.. May Allah bless you
ReplyDeleteassalamualaikum...sya nk exam sejarah krtas 3 spm...mohon kbnaran utk copy maklumat ni??
ReplyDeletewaalaikumsalam, maaf atas kelewatan membalas. semoga perkongsian ilmu ini diberkati.
DeleteSalam Sejahtera.....boleh tak saya copy maklumat ini untuk rujukan assingment Titas saya...
ReplyDeleteSalam..kalau nak gunakan sebagai rujukan sahaja, silakan... semoga perkongsian ilmu ini diberkati.
Deletesalam..mntak izin nk copy utk siapkn assignment boleh? plsssss...hehee...
ReplyDeleteSalam..Copy paste tak boleh ^o^.. tapi kalau nak gunakan sebagai rujukan sahaja, silakan... semoga perkongsian ilmu ini diberkati.
Deletesalam saudari..saya nak minta izin copy artikel saudari untuk rujukan maklumat assignment boleh???mohon sangat
ReplyDeleteSalam..Copy paste tak boleh ^o^.. tapi kalau nak gunakan sebagai rujukan sahaja, silakan... semoga perkongsian ilmu ini diberkati.
Deleteslm saudari...sya nak minta izin utk copy artikel ni utk tujuan assignment.Boleh ya?..please..
ReplyDeleteSalam..Copy paste tak boleh ^o^.. tapi kalau nak gunakan sebagai rujukan sahaja, silakan... semoga perkongsian ilmu ini diberkati.
Delete