AKIDAH MEMBINA KUALITI SEORANG MUSLIM
ISLAM FUNDAMENTALS
(CTU 101)
HAK MILIK: NURUL AISYAH YAP
PENGENALAN
Dengan nama Allah, Tuhan yang
maha pengasih lagi maha penyayang. Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan sekalian
alam. Ya Allah, berilah segala pujianmu kepada kekasihmu, Nabi Muhammad. Ya
Allah, berikanlah pujianmu kepada ahli keluarga Nabi Muhammad, para sabahatnya
dan pengikut sunnahnya sehingga Hari Kiamat.
Pada
masa kini, umat Islam menghadapi perkembangan yang pesat, cabaran moden dan
bergelut dengan pelbagai ideologi moden. Umat Islam sendiri berhadapan dengan
cabaran akidah dan iman. Janji Allah kepada penganutnya adalah ujian demi ujian
untuk mengukur keimanan setiap dari mereka di samping amanah manusia sebagai
khalifah di muka bumi ini. Semoga dalam pergelutan tersebut, lenyaplah segala
yang batil, sehingga kita, umat Islam dapat mewarisi yang hak daripada Allah.
Pertarungan antara Iman dan kufur, hak dan batil adalah pertarungan yang
berterusan, tanpa mengira zaman. Dan sesiapa yang menentang, mereka mempunyai
peluang yang banyak supaya sedar dan insaf.
Zaman
Jahiliah yang mengamalkan pemujaan patung dan berhala, menyembah syaitan dan
jin yang dipuja sudah banyak penjelasan bagi memahaminya, namun masih ramai
lagi manusia yang masih kufur dan ingkar dan masih ramai lagi yang mengamlakn
pemujaan bersifat jahil itu. Ideologi-ideologi moden, teori-teori dan
falsafah-falsafah moden kini hanya memuja kebendaan. Manusia memujanya sebagai
patung bentuk baru dan mengubahnya dengan nama pesta-pesta. Contohnya seperti
sambutan Hari Kekasih yang rata-ratanya disambut di seluruh dunia oleh pasangan
kekasih. Semua ini mengelirukan banyak orang yang mengaku Islam, terutamanya
generasi muda yang terikut-ikut dengan ajakan rakan-rakan, pasti lebih mudah
terjebak dalam sambutan pesta-pesta sedemikian. Gejala ajaran menyeleweng,
fenomena murtad dan masalah sosial semakin membarah dalam masyarakat Islam.
Semuanya berpunca daripada ketipisan akidah dan fahaman Islam umat Islam itu
sendiri. Begitu juga kefahaman umat Islam yang silap pada konsep ibadat dalam
Islam, di samping kurangnya perhiasan keterampilan akhlak Islam dalam kehidupan
seharian. Tanpa disedari atau memang disedari, manusia bertindak ke peringkat
melampaui batas-batas iman dan tauhid, lantas terjerumus ke dalam batas-batas
kufur, syirik dan nifaq.
Akidah
yang benar, ibadat yang betul dan akhlak yang baik dapat menyelamatkan Muslim
daripada kancah kesesatan dan kemelut sosial. Apabila segala-galanya berpunca
daripada iman, akidah menjadi asasnya. Oleh itu, adalah amat penting iman dan
akidah itu benar-benar kita pelajari, fahami, hayati dan praktikkan ajaran
Islam demi mencapai kebahagiaan di dunia dan di akhirat. Amal dan
sumbangan yang dibina bersama iman,
menjadi pembela sebenar seseorang insan di hadapan Qadi Rabbul Jalil. Namun,
pada zaman pemodenan ini, apa yang membimbangkan sebahagian besar umat Islam
bukannya tingkatan akidah. Kebanyakannya membimbangkan nasib anak bangsa dan
anak cucu akan menjadi miskin harta dan tanah. Tidak ramai dari golongan umat
Islam yang mempertikaikan kemiskinan iman dan jiwa anak bangsa. Sepatutnya kita
yang hidup di akhir zaman ini lebih membimbangkan keutuhan akidah anak-anak
bangsa, insaf dan sedar tentang kepentingan
akidah dalam menentukan nasib dan maruah bangsa. Memang tidak
menghairankan lagi apabila rusuhan dan perang saudara zaman moden ini berlaku
di merata-merata dunia, bukan sahaja negara yang dikuasai oleh kafir, tetapi
juga negara Islam itu sendiri. Hal ini berlaku bukan hasil sogokan kuasa kafir,
tetapi ketipisan iman mukmin dalam masyarakat tersebut. Jika diikutkan adat
Islam, adalah dianjurkan supaya umat Islam menegur pemimpin dengan cara baik,
supaya boleh membawa perubahan yang berguna kepada negara dan bangsa. Tindakan
berperang sesama sendiri dan rusuhan menunjukkan begitu rendahnya martabat
sesuatu bangsa, begitu tipisnya kesabaran umat, begitu sedikitnya iman yang ada di dada, sehingga ajaran agama boleh
diketepikan demi perjuangan tanah dan bermegah-megah.
Sebelum menjelaskan lebih
lanjut mengenai rukun iman dan kepentingan akidah dalam membina kualiti hidup
seorang muslim, adalah baik dijelaskan dahulu apakah itu Islam dan
pengertiannya. Kerana asalnya akidah adalah Islam. Tuntutan Islam pula adalah
akidah yang sempurna agar terbela hidup seorang mukmin itu di dunia dan di
akhirat.
APAKAH ITU ISLAM?
Allah itu Maha Adil lagi Maha
Bijaksana. Manusia diciptakan oleh Allah dan ditugaskan untuk menjadi khalifah
di atas muka bumi ini dengan segala kelayakan yang ada pada mereka. Manusia
dijadikan khalifah bagi memikul amanah di muka bumi yang menjadi tanda
kebesaran Allah. Namun, manusia perlu dibimbing sama ada bagi dirinya ataupun
peranannya yang besar itu. Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang tidak
membiarkan manusia begitu sahaja, Allah telah menurunkan para nabi bagi
mengajak manusia dan juga menjadi pemimpin bagi membimbing mereka ke arah
kebenaran, bermula daripada Nabi Adam dan keturunnya yang pertama. Seterusnya
diteruskan oleh nabi-nabi yang lain sehingga Nabi Muhammad, nabi akhir zaman.
Islam dibawa oleh rasul-rasul bagi
menyelamatkan manusia supaya tidak terpesong daripada jalannya yang sebenar
seperti yang dijelaskan oleh Allah dalam surah al-Baqarah, ayat 213,
Maksudnya: “ Manusia itu adalah umat yang satu (selepas
timbul perselisihan), maka Allah mengutuskan para nabi, sebagai pemberi khabar
gembira dan pemberi peringatan dan Allah menurunkan bersama mereka Kitab suci
yang benar, bagi memberi keputusan antara manusia tentang perkara yang mereka
perselisihkan. Tidaklah berselisih tentang Kitan itu melainkan orang yang
didatangkan kepada mereka kitab, iaitu sele[as didatangkan kepada mereka
keterangan-keterangan yang nyata, kerana dengki antara mereka sendiri. Maka
Allah memimpin orang-orang yang beriman kepada kebenaran yang mereka
perselisihkan itu dengan kehendaknya dan Allah selalu memberi petunjuak kepada
orang-orang yang dikehendakinya ke jalan yang lurus.”
Ayat tersebut menyatakan manusia
pada asalnya mengikut petunjuk agama sebenar. Mereka bertelingkah lalu
melakukan kejahatan di bumi dengan menentang jalan yang sebenar. Ada di antara
mereka mencipta jalan sendiri. Kekufuran dan tipu daya syaitan menyebabkan
mereka lupa atau sengaja melupakan jalan Allah. Maka Allah melahirkan para nabi
supaya mengembalikan mereka ke jalan yang benar di samping memberi khabar
gembira dan peringatan.
Islam adalah ajaran yang
menyatakan berkaitan hubungan antara manusia dengan kuasa ghaib. Dijelaskan melalui firman Allah dalan Surah al-Nahl, ayat 89, yang bermaksud “Dan kami turunkan kepadamu al-Quran bagi
menerang segala-galanya dan petunjuk serta rahmat dan khabar gembira bagi
orang-orang Muslimin.”
Islam adalah agama yang
serba lengkap. Islam adalah penghayatan yang sebenar bagi manusia. Islam juga
adalah cahaya petunjuk dalam kehidupan bagi memperbaiki masyarakat. Islam ialah
jalan yang benar yang tidak mungkin sesat kepada sesiapa yang melaluinya. Islam
merangkumi pelbagai aspek hidup iaitu aspek akidah, syariah dan akhlak.
Rasulullah menerima daripada Allah satu panduan lengkap melalui al-Quran
sebagai sumber rujukan utama Islam. Kemudian, Rasulullah diperintah
menyampaikan dan mempraktikkan ajaran Islam yang terkandung di dalam al-Quran
kepada seluruh manusia. Akhirnya, Islam diwarisi secara turun-temurun daripada
satu generasi kepada satu generasi yang lain.
Islam adalah ajaran yang
memliliki unsur kekuatannya yang tersendiri. Islam unik dari sudut akidah,
ibadat dan jyga akhlak di samping bersifat terbuka keapda seluruh manusia.
Islam bukan agama yang khusus kepada orang Arab sahaja atau agama kepada bangsa
tertenu, atau kasta-kasta tertentu. Sebaliknya, Islam adalah agama sejagat
tanpa mengira kaum dan warna kulit pada sepanjang zaman. Seperti firman Allah
yang bermaksud: “ Dan tiadalah kamu
mengutusmu (wahai Muhammad) melainkan untuk umat manusia seluruhnya, sebagai
rasul pembawa berita gembira (kepada orang-orang yang beriman), dan pemberi
amaran (kepada orang-orang yang ingkar), akan tetapi kebanyakan manusia tidak
mengetahui (hakikat itu).” (Surah
Saba’, ayat 28).
Islam bererti tunduk dan
menyerah diri kepada Allah serta mentaatinya. Islam lahir daripada kesedaran
dengan tidak dipaksa. Ketundukan seperti itu tanpa perhitungan pahala dan dosa.
Seperti firman Allah dalam Surah Ali
Imran, ayat 83, yang bermaksud, “Apakah
mereka mencari agama yang lain selain daripada agama Allah padahal kepadanya
menyerah diri segala apa yang ada di langit dan di bumi, baik dengan suka
mahupun terpaksa dan keapda Allah mereka dikembalikan.” Tanda dan bukti
ketundukan kepada Allah adalah dengan redhanya menerima agamanya, diiringi
dengan kesedaran.
Islam adalah peraturan
dan perundangan yang lengkap bagi mengatur kehidupan manusia. Ia menjadi dasar
akhlak yang mulia yang dibawa oleh Nabi Muhammad daripada Allah. Islam juga
menjelaskan berkenaan dosa dan pahala.
Islah ialah satu kumpulan
peraturan yang diturunkan oleh Allah kepada rasulnya, Nabi Muhamamd. Islam
terdiri daripada peraturan-peraturan yang berbentuk akidah, akhlak dan
muamalat. Segala berita yang disebut dalam al-Quran dan sunnah diperintahkan
oleh Allah supaya disampaikan kepada manusia. Allah menjelaskan dalam Surah al-Maidah, ayat 67, maksudnya: “Wahai rasul, sampaikanlah apa yang
diturunkan kepadamy daripada Tuhanmu dan jika kamu tidak kerjakan (apa yang
diperintahkan itu), bererti kamu tidak menyampaikan risahal Allah dan Allah
memelihara kamu daripada (gangguan) manusia.”
Islam ialah keseluruhan
agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad. Di dalamnya terkandung perkara-perkara
yang berkaitan dengan akidah, amalan dan hukum yang disertai dengan kepatuhan
secara zahir dan batin dengan penuh keikhlasan. Allah menerangkan dalam Surah al-Baqarah, ayat 112, yang
maksudnya: “Bahkan sesiapa yang menyerah
dirinya kepada Allah sedangkan dia berlaku baik, maka baginya ganjaran di sisi
Tuhannya dan tidak ada takut bagi mereka dan mereka tidak juga berdukacita.”
Islam bermakna menyerah
diri secara zahir, sekalipun tidak ada iman di dalam hati. Islam seperti ini
tidak memberi apa-apa faedah kepada penganutnya. Firman Allah yang bermaksud
“Orang-orang Arab Badwi berkata, ‘Kami sudah beriman.’ Katakanlah kepada
mereka, ‘Kamu belum beriman, tetapi katakanlah, ‘Kami sudah Islam’, kerana iman
itu belum masuk ke dalam hati-hati kamu.”
Islam adalah jawapan yang
tepat kepada 3 persoalan utama setiap manuisa, iaitu:
“Dari mana datangnya
manusia?”,pertanyaan ini dijelaskan oleh Allah dalam Surah al-Haj, ayat 5, : “Wahai
manusia, jika kamu ragu tentang kebangkitan pada hari kiamat, maka (ketahuilah)
sesungguhnya kami menjadikan kamu daripada tanah, kemudia dariapda setitik
mani, kemudian dariapda seketul darah, kemudian daripada segumpal daging yang
sempurna kejadiannya dan tidak sempurna kejadiannya supaya kami terangkan
keapda kamu (kekuasaan kami) dan kami letakkan di tempat peranakan (di dalam
rahim) apa yang kami kehendaki hingga satu masa tertentu, kemudian kami
keluarkan kamu sebagai anak, kemudian (kami pelihara) hingga kamu sampai tegap
tegah dan antara kamu ada yang diwafatkan dan sebahagian daripada kamu
dikembalikan kepada usia yang paling lanjut supaya ia tidak tahu apa-apa lagi
sesudah tahu.”
“Menagapakah manusia
dijadi / diciptakan?”, telah diterangkan dalam Surah al-Zariyat, ayat 56,
yang bermaksud “Dan aku tidak jadikan jin
dan manusia itu melainkan supaya mereka mengabdikan diri kepadaku.”
“Ke manakah akan manusia
dikembalikan?” diterangkan dalam Surah
al-Insyiqaq, ayat 6, firman Allah yang bermaksud “Wahai manusia, sesungguhnya kamu sudah bekerja dengan bersungguh-sungguh
menuju Tuhanmu, maka pasti kamu akan menemuinya.”
Ingin bertanya kepada
para saudara Muslim dan bukan Muslim, apakah kejadian manusia dicatit sebegini
lengkap dan dijelaskan sebegini terperinci di dalam mana-mana kitab yang
dipercayai lebih agong daripada al-Quran? Saya sendiri telah menggunakan masa
bertahun-tahun untuk bergelut dalam agama yang dianuti sejak lahiriah, Buddha,
untuk mencari jawapan kejadian saya, mengapakah saya berada di bumi ini, apakah
tanah merah destinasi akhir setelah jasad ini reput? Atau akan saya bertemu
dengan kuasa sebenar Pencipta saya. Apakah yang akan saya jawab kepadaNya
padahal saya tidak mengenali kuasaNya dan tujuanNya mencipta saya di bumi ini.
Bukan ibu, bukan ayah yang menjadikan kejadian saya, pasti ada suatu kuasa yang
lebih besar, kuasa yang menciptakan segala kejadian alam ini. Kuasa yang
memberi akal dan roh kepada jasad saya yang kosong ini untuk mencari jawapan.
Bukan dalam kitab Buddha yang menyembah patung untuk mendapatkan perlindungan,
tidak ada dicatatkan bagaimana manusia dijadikan dan dari mana manusia
dijadikan. Bukan juga dalam kitab Injil yang telah dimanupulasi oleh
pihak-pihak yang tertentu sehingga ajaran yang sebenarnya dibawa oleh Nabi Isa
telah dipesongkan. Tiada dijelaskan dalam Kitab Injil tersebut dari mana datangnya manusia. Apakah kuasa
yang mencipta manusia. Tidak juga boleh dijelaskan dari mana datangnya Nabi
Isa. Syukur alhamdulillah, sebelum hembusan terakhir, akhirnya Allah memberi
petunjuk dan jawapan dijumpai dalam al-Quran, utusan yang suci dalam memberi
petunjuk kepada manusia.
Sebenarnya, manusia
adalah sama daripada segi asal usul kejadiannya. Dasar Islam tidak mengenal
bangsa, warna kulit, kaun, puak atau negeri. Islam bukan agama untuk orang Arab
sahaja, bukan juga ditetapkan bagi orang Melayu semata-mata. Allah menciptakan
kita dalam pelbagai bangsa, kaum, puak, warna kulit, adalah supaya manusia
saling menganali, tolong menolong antara satu sama lain, mencari kesepakatan.
Kerana Islam menyeru manusia ke arah dasar persamaan daripada segi kemanusiaan.
Cuma ada satu kaedah sahaja yang boleh membezakan antara seorang individu
dengan yang lain, iaitu ‘istiqamah’ dalam hidup dan berusaha dalam mencari
keredhaan Alllah s.w.t. Perkara yang membezakan adalah iman yang bersemai dalam
jiwa seseorang insan dan amal soleh yang dizahirkan melalui anggota tubuh.
Allah berfirman, maksudnya : “Wahai umat
manusia, sesungguhnya kami menciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan, dan
kami menjadikan kami daripada berbagai-bagai bangsa dan bersuku puak supaya
kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesungguhnya
semulia-mulia kamu di sisi Allah adalah orang yang lebih takwanya antara kamu,
(bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah maha mengetahui
lagi mendalam pengetahuannya (tentang keadaan dan amalan kamu).” (Surah al-Hujurat, ayat 13)
DEFINISI AKIDAH
Akidah merupakan tunggak utama
yang menjadi dasar kepada kelangsungan ummah. Kemajuan dan pembangunan umat
Islam bergantung pada akidah ang tulen dan fikiran yang sejahtera. Allah telah
mengutusakan para nabi dan rasul bagi menyeru manusia ke arah pembinaan,
pengukuhan serta pemulihan akidah. Setiap nabi dan rasul yang diutuskan menyeru
kaumnya sengan ucapan sebagaimana firman Allah: “Wahai kaumku, sembahlah Allah! Tidak ada tuhan bagi kamu selain
daripadanya.” (Surah al-A’raf, ayat
59) . Allah berfirman lagi dalam Surah
al-Nahl, ayat 36, yang bermaksud: “Dan
sesungguhnya kami mengutus daripada kalangan tiap-tiap umat seorang rasul
(dengan memerintahkannya) menyeru mereka: “Hendaklah kamu menyembah Allah dan
jauhilah kesesatan.” Berdasarkan ayat-ayat tersebut, adalah jelas Allah
mencipta makhluk supaya mereka menyembahNya semata-mata dan tidak
menyekutukanNya sebagaimana yang dijelaskanNya dalam Surah al-Zariyat, ayat 56, yang bermaksud : “Dan (ingatlah) aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk
mereka menyembah dan beribadat keapdaKu.”
Akidah dari segi bahasa
bererti simpulan iman ataupun pegangan yang kuat atau satu keyakinan yang
menjadi pegangan yang kuat. Akidah dari sudut istilah ialah kepercayaan yang
pasti dan keputusan yang muktamad tidak bercampur dengan syak atau keraguan
pada seseorang yang berakidah sama ada akidah yang betul atau sebaliknya.
Akidah Islam ialah kepercayaan dan keyakinan terhadap Allah sebagai rabb dan
ilah serta beriman dengan nama-namaNya dan segala sufat-sifatNya juga beriman
dengan adanya malaikat, kitab-kitab, para Rasul, Hari Akhirat dan beriman
dengan taqdir Allah sama ada baik atau buruk termasuk juga segala apa yang
datang dari Allah. Seterusnya patuh dan taat pada segala ajaran dan
petunjuknya. Oleh itu, akidah Islam ialah keimanan dan keyakinan terhadap Allah
dan RasulNya serta apa yang dibawa oleh Rasul dan dilaksanakan dalam
kehiduapan.
Akidah
merupakan ilmu yang berkaitan dengan keyakinan terhadap Allah s.w.t dan
sifat-sifatNya. Setiap individu, sama ada umat Islam ataupun sebaliknya, wajib
mengetahui, mempelajari dan mendalami ilmu akidah supaya tidak berlaku
perkara-perkara yang membawa kepada penyelewengan akidah kepada Allah s.w.t..
Akidah adalah berdasarkan pada al-Quran dan As-Sunnah.
Secara
umumnya, ilmu akidah boleh dibahagikan kepada 5. Iaitu: Yang pertama, Ilmu Tauhid, menerangkan sifat Allah
s.w.t. yang wajib bagi setiap umat Islam untuk ketahui dan percayai; yang
keduanya, Ilmu Usuluddin, ialah ilmu
tentang kepercayaan dalam agama Islam, iaitu selain kepercayaan kepada Allah
yang Maha Esa, juga kepercayaan kepada pesuruhNya; yang ketiga, iaitu Ilmu Makrifat, ilmu ini membahaskan
perkara-perkara yang berkaitan dengan cara-cara mengenal Allah s.w.t.; seterusnya
Ilmu Kalam pula ialah ilmu yang
membahas tentang akidah dengan dalil-dalil aqliah (ilmiah) sebagai perisai
terhadap segala tentangan daripada pihak lawan; yang kelima, Ilmu Akidah, yang merupakan ilmu yang
mengetengahkan perkara-perkara yang berkaitan dengan keimanan kepada Allah
s.w.t..
ASAS-ASAS AKIDAH ISLAM
Dalam pertemuan malaikat Jibril
dengan Rasulullah s.a.w. di dalam sebuah majlis yang dihadiri oleh ramai
sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w., Jibril telah mengemukakan pertanyaan kepada
Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: “ Jibril telah berkata kepada Rasulullah,
kamu terang kepadaku mengenai iman maka jawab Rasulullah, iman itu ialah bahawa
kamu beriman kepada Allah, kepada malaikat, kepada kitab-kitab, kepada
rasul-rasul, kepada hari kemudian dan kamu beriman bahawa habuan dan peruntukan
bagi kamu sama ada baik atau buruk adalah semua daripada Allah s.w.t., maka
Jibril pun berkata kamu telah berkata benar.” Hadis ini diriwayatkan oleh
Muslim, dari Umar Ibni Al-Khattab r.a.
Dari ayat Al-Quran dan hadith dapatlah disimpulkan bahawa iman
itu ialah 6 perkara iaitu:
1) Beriman kepada Allah
2) Beriman kepada Malaikat
3) Beriman kepada kitab-kitab
Allah
4) Beriman kepada Rasul
5) Beriman kepada Hari
Kiamat
6) Beriman kepada Qada’ dan
Qadar
Akidah adalah
tunjang kepada segala amalan dan benteng pertahanan yang kukuh daripada segala
perkara yang merosakkan. Jika akidah dan amalan seseorang itu tidak betul, maka
segala amalan yang dilakukannya menjadi sia-sia belaka, manakala di akhirat
kelak, akan dimasukkan ke dalam api neraka kerana kekufurannya itu.
Beriman Kepada Allah s.w.t.
“Tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia. Maha Suci
Allah s.w.t. dari apa yang mereka persekutukan.” (At-Taubah, ayat 31) Allah s.w.t menegaskan dalam ayat tersebut
bahawa tidak ada yang layak dan berhak disembah oleh makhluk-makhluk ciptaanNya
selain Dia Maha Berkah dan Maha Tinggi.
Beriman kepada Allah
merupakan rukun utama dalam Rukun Iman. Setiap mukmin yang mengaku sebagai
Islam dengan lidahnya melalui dua kalimah syahdah seharusnya mengenali Allah
sebagai petunjuk ke arah keyakinan yang jitu dan iman yang teguh. Malah dengan
beriman kepada Allah juga merupakan ‘tiket’ persediaan seseorang muslim itu
untuk meraih mahabbah Allah. Beriman kepada Allah s.w.t. bermakna mengetahui,
percaya dan beriktikad dengan perkara-perkara yang wajib, perkara-perkara
mustahil dan perkara yang harus bagi Allah Ta’ala. Adalah wajib bagi setiap
umat Islam untuk membenarkan dengan yakin akan adanya Allah selain membenarkan
dengan yakin akan kebesaran atau keEsaan Allah, baik dalam perbuatanNya
menjadikan alam dan makhluk seluruhnya ataupun dalam menerima ibadat setiap
makhluk. Selain itu, kita juga haruslah membernarkan dengan yakin bahawa Allah
bersifat dengan segala sifat kesempurnaan, suci dari segala kekurangan dan suci
juga dari menyerupai segala yang baharu.
“Wahai sekalian manusia! Beribadatlah kepada Tuhan kamu yang
telah menciptakan kamu dan orang-orang yang terdahulu daripada kamu supaya kamu
(menjadi orang-orang yang) bertaqwa” (Surah Al-Baqarah,
ayat 21) Ayat tersebut telah menerangkan kepada sekalian manusia bahawa
Allah itu adalah pencipta setiap benda yang ada di alam ini termasuklah bumi,
langit dan planet-planet yang lain, yang dapat dilihat atau tidak, semuanya
adalah ciptaan dan milik Allah.
Mengapakah rukun ini
penting dalam menentukan akidah seorang muslim?
Percaya, yakin dan
beriman kepada Allah adalah tunjang kepada keimanan dan rukun-rukun iman yang
lain, dan hanya dengan percaya, yakin dan beriman kepada Allah lah maka
wujudnya Tauhid Rububiyah dan Tauhid Uluhiyyah Allah s.w.t. Tauhid Rububiyah
bermaksud hanya Allah sahaja sebagai Rabb (pencipta, pemilik, pemerintah,
pemberi rezeki dan seumpamanya). Tidak boleh dianggap, dijadikan dengan sesuatu
atau dirasakan yang lain sebagai rabb atau bersama-sama Allah menjadi Rabb.
Tauhid Uluhiyyah bermaksud umat Islam yang beriman dengan keimanan yang
sebenar, mereka hanya mengambil Allah sebagai Ilah. Mereka tidak meletakkan
Allah bersama-sama yang lain sebagai Ilah. Allah sahaja sebagai pujaan dan
sembahan mereka yang beriman. Maksud Ilah di sini adalah sesuatu yang disembah
atau dipuja.
Dengan beriman kepada
Allah s.w.t bermaksud umat Islam itu harus mempelajari dan memahami ajaran
Allah. Selain itu, umah Islam juga sepatutnya mempelajari dan memahami segala
yang datang daripada Allah melalui RasulNya sama ada al-Quran atau as-Sunnah.
Beriman kepada Allah bukan sahaja perlu percaya kepada kewujudan Allah tetapi
termasuk jugalah segala apa yang datang daripada Allah s.w.t. , samada rezeki
yang melimpah ruah, ataupun penyakit dan musibah yang menguji kesabaran dan
keimanan kita. Setiap umat Islam bukan sahaja harus yakin tetapi juga harus
melaksanakan petunjuk Allah s.w.t. Yakin dengan kebenaran, kesempurnaan Islam
sebagai satu Din yang shamil dan kamil serta terbaik untuk manusia sejagat.
Ketika Allah menurunkan
al-Quran sebagai petunjuk kepada manusia, diturunkan al-Quran berserta dengan
nama Allah s.w.t. yang Maha Suci dan Maha Tinggi. Permulaan atau awal dari
pembacaan al-Quran itu umat-umat Islam mulakan dengan nama Allah s.w.t.
“Bacalah dengan nama Tuhanmu yang telah menjadikan.” (Al-Alaq, ayat 1)
Bukan membaca al-Quran
sahaja seseorang itu harus memulakannya dengan menyebutkan nama Allah yang Maha
Suci dan Maha Tinggi, malah kita dituntut untuk memulakan segala perkerjaan
dengan nema Allah s.w.t. kerana kita haruslah menghargai pemberian dan anugerah
Allah di alam semesta, dan menagungkan Allah yang menjadikan sesuatu.
Apakah pula dengan
beriman kepada Allah boleh meningkatkan kualiti seorang muslim? Sesungguhnya
orang yang sentiasa beriman kepada Allah, mengingati Allah dan jika seseorang
itu memulakan sesuatu pekerjaan dengan nama Allah s.w.t. yang Maha Pengasih
lagi Maha Penyayang, maka seseorang itu telah menjadikan Allah s.w.t berada di
pihaknya menolongnya. Manakala bagi mereka yang lupa, tidak beriman kepada
Allah s.w.t. dan tidak memlakan pekerjaan dengan nama Allah s.ww.t, mereka
hanya menginginkan balasan material sahaja.
Seorang mukmin yang
beriman kepada Allah s.w.t. dan memuji Allah s.w.t. di atas nikmat yang
diberikanNya di dunia ini, kemudian memuji Allah s.w.t. ketika Allah
menyelamatkannya dari api neraka yang seksa kemudia memasukkannya ke dalam
syurga di akhirat. Oleh keranan itu, milik Allah-lah segala pujian di dunia dan
akhirat.
Praktikal seseorang itu
beriman kepada Allah boleh ditonjolkan dengan menyebut nama Allah s.w.t sebelum
sesuatu perbuatan. Contohnya sebelum makan, para muslimin dianjurkan agar
menyebut nama Allah s.w.t. yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, kerana
Allahlah yang telah mengurniakan segala makanan serta rezeki kepada kita.
Ketika hendak menduduki ujian contohnya, maka katakanlah dengan nama Allah
s.w.t. Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, maka Allah s.w.t. akan
menolongnya untuk memperolehi kejayaan. Namun, dinasihati agar seseorang itu
tidak hanya bergantung kepada Allah sahaja, usaha gigih yang berterusan adalah
langkah yang harus diambil untuk membekalkan ilmu di dada. Allah menyeru
umat-umat Islam agar menggunakan akal yang diberi untuk menuntu ilmu, malah
menuntut ilmu itu hukumnya wajib. Maka di sini, seseorang itu tidak boleh hanya
berharapkan dengan menyebut nama Allah, maka dia akan mendapat keputusan yang
cemerlang dalam peperiksaan. Kita haruslah benar-benar memahami konsep beriman
kepada Allah ini bukan bergantung 100% kepada Allah untuk sumber rezeki, sumber
kejayaan, tetapi berusaha gigih untuk meraih keredhaan Allah dan berdoa untuk
dikurniakan yang terbaik buat diri kita. Jika seseorang itu beriman kepada
Allah, maka hidupnya akan dipenuhi dengan rasa nikmat, syukur dan kebahagiaan.
Nikmat itu bukan diperolehi daripada kurniaan Allah yang berupa kesenangan
sahaja, tetapi seseorang itu berasa puas, syukur dan nikmat setelah usaha
mendapat keredhaan Allah dan telah dikurniakan kebaikan ke atas dirinya.
Beriman kepada Allah
bukan sahaja mengingati Allah ketika susah, tetapi hendaklah setiap muslim itu
membasahkan lidah dengan sentiasa menyebut nama Allah s.w.t., memuji Allah
s.w.t. , kerana Allah terpuji zatNnya, terpuji sifatNya,terpuji kerena
rahmatNya, terpuji kerana petunjukNya, terpuji kerana segala penentuanNya.
Dapat disimpulkan bahawa
beriman kepada Allah menunjuk kepada tindakan sesuatu umat itu untuk mengenal
Allah melalui nama dan sifat-sifatNya yang mulia, mengenal tanda-tanda
kewujudan dan kebesaranNya di alam ini.
Beriman Kepada Malaikat
Allah telah menjadikan sejenis
makhluk halus yang keadaan asalnya tidak boleh dilihat oleh manusia, bukan lelaki
dan bukan perempuan. Hidup mereka sentiasa taat kepada perintah Allah tidak
sesekali menderhakainya. Malah kejadian malaikat lebih awal daripada
dijadikanNya manusia. Malaikat dijadikan oleh Allah daripada cahaya. Sabda
Rasulullah s.a.w., yang diterjemahkan : “Malaikat itu dijadikan daripada
cahaya, jin dijadikan daripada api yang tidak berasap dan dijadikan nabi Allah,
Adam sebagaimana yang diterangkan iaitu daripada tanah” (Hadis riwayat Muslim).
Antara
nama-nama dan tugas malaikat:
- Jibril - Menyampaikan wahyu dan perintah Allah kepada nabi-nabi dan rasul-rasulNya untuk disampaikan kepada manusia
- Mikail - Mengawal cekerawala termasuk matahari, bulan, bintang-bintang, hujan dan panas dan lain mengikut yang dikehendaki oleh Allah s.w.t.
- Izrail - Mencabut nyawa seluruh makhluk yang bernyawa apabila sudah sampai waktu yang dikehendaki oleh Allah s.w.t.
- Israfil - Meniup sengkakala apabila tiba masanya
- Raqib - Mencatit amalan baik yang dilakukan oleh manusia
- Atid - Mencatit amalan jahat yang dilakukan oleh manusia
- Mungkar - Menyoal manusia di dalam kubur
- Nakir - Menyoal manusia di dalam kubur
- Ridhwan - Mengawal syurga
- Malik - Mengawal neraka
Antara tugas-tugas
Malaikat juga adalah seperti:
1.
Membawa wahyu kepada para Nabi dan Rasul
2.
Bertasbih dan patuh dan sujud pada Allah
3.
Memikut Arsy
4.
Berdoa untuk orang-orang yang beriman
Peranan Malaikat di
akhirat seperti memberi salam pada ahli syurga, mengazab ahli neraka dan
seumpamanya.
Mengapakah umat Islam
harus beriman kepada Malaikat?
Dengan beriman kepada
Malaikat, seseorang individu itu akan sedar bahawa dia sentiasa diawasi oleh
Malaikat, maka dengan itu, umat itu akan sentiasa menjaga tingkah laku yang
berkelakuan baik, menjaga pertuturan tidak kira dimana jua berada. Seseorang
umat Islam itu juga akan segera menginsafi dan tidak mengulangi kesalahan dan
kesilapan kerana menyedari setiap kata yang dipertuturkan dan tingkah lakunya
tidak akan terlepas daripada catitian Malaikat Raqib dan Malaikat Atid.
Seseorang muslim itu akan sentiasa melakukan apa jua yang disuruh oleh Allah
dan menghindar apa yang dilarang Allah supaya selamat di alam kubur kerana dia
telah mengetahui bahawa apabila dia mati, dia akan ditanya dan diseksa oleh
Malaikat dalam kubur.
Adalah wajib bagi sesiapa
sahaja yang mengaku dirinya beriman untuk mengenal alam metafizik atau ghaib
yang terdiri daripada alam malaikat dan alam jin serta syaitan. Termasuk juga
alam roh.
Beriman Kepada Kitab
“Pada mulanya manusia itu adalah umat yang satu (menurut
agama Allah yang satuu tetapi akhirnya mereka telah berselisih faham), maka
Allah telah mengutuskan nabi-nabi sebagai pemberi khabar gembira (kepada
orang-orang yang beriman dengan balasan syurga), dan pemberi amaran (kepada
yang engkar dengan balasan azab neraka), dan Allah menurunkan bersama nabi-nabi
itu kitab-kitab suci yang mempunyai keterangan-keterangan benar untuk
menjalankan hukuman di antara manusia mengenai apa yang mereka pertikaikan.” (Surah al-Baqarah: 213)
Adalah kewajipan bagi
setiap umat Islam untuk mempercayai bahawa Allah s.w.t. telah menurunkan
beberapa buah kitab kepada rasul-rasulNya. Isi pengajaran kitab-kitab itu
adalah mengandungi ajaran-ajaran mengenai amal ibadat untuk akhiran dan juga
petunjuk-petunjuk untuk memperbaiki kehidupan manusia di dunia.
Kitab-kitab
Allah yang wajib bagi umat Islam kenali dan ketahui ialah:
- Zabur: diturunkan melalui Nabi Daud, dalam bahasa Qibti
- Taurat: diturunkan kepada umat Islam melalui Nabi Musa, dalam bahasa Ibrani
- Injil: diturunkan melalui Nabi Isa, dalam bahasa Suryani
- Al-Quran: diturunkan kepada umat Islam dan manusia sejagat sebagai petunjuk, diturunkan melalui Nabi Muhammas s.a.w., dan adalah dalam bahasa Arab. Al-Quran merupakan kitab terakhir sekali diturunkan oleh Allah dan penutup kepada segala kitab-kitab yang terdahulu.
Tiada seorang
pun umat Islam yang terkecuali daripada tanggungjawab mengenal kitab-kitab yang
diturunkan Allah sebagai sumber rujukan antara kebenaran dan kebatilan,
kebaikan dan keburukan, halal dan haram dan sebagainya.
Beriman Kepada Rasul
Erti Rasul dari segi bahasa ialah
utusan yang menyampaikan sesuatu perutusan seseorang kepada orang lain. Dari
segi istilah pula, Rasul bermakna lelaki utusan Allah yang menerima wahyu Allah
untuk dirinya yang wajib disampaikan keapda umat manusia agar mereka dapat
melalui jalan yang lurus dan diredhai Allah. Allah s.w.t telah mengutuskan
beberapa orang rasul yang dipilihNya daripada jenis manusia yang cukup
sempurna, maka adalah wajib bagi setiap umat Islam untuk beriman kepada
rasulNnya. Rasul ditugaskan tuntuk membimbing manusia kepada kehidupan yang
membawa kebahagian di dunia dan akhirat.
Utusan
yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w ialah Al-Quran. Sehingga masa kini,
Al-Quran tetap asli tidak ada apa-apa perubahan dan tidak mampu dipinda oleh
mana-mana manusia manakala kitab-kitan lain berubah dan tidak asli. Contohnya
seperti kitab Injil yang telah dipinda dan diubah-ubah oleh beberapa orang
‘penulis’ kitab dari zaman ke zaman. Catitan asal kitab Injil telah dipinda
sesuai dengan kefahaman semasa penulis dan juga penganut. Seringkali timbul
pertikaian, syak dan ketidakpastian bagi penganut untuk mempercayai butir-butir
dalam kitab Injil kerana setiap jilid mempunyai penyampaian dan rangkaian yang
berbeza. Al-Quran sesuai untuk semua zaman dan tempat, sehingga kini
ulama-ulama serta para pengaji masih lagi merujuk kepada Al-Quran untuk
menerangkan sesuatu fenomena, contohnya sepeti Tsunami. Manusia yang ketakutan
dan bimbang dengan ‘terlalu awal’ datangnya hari perhitungan, masing-masing
merujuk kepada Al-Quran untuk mencari petunjuk dan jawapan. Tidak sampai
seminggu berita Tsunami bersiar di kaca
TV, telah terdapat berdozen buku-buku ilmiah dan rujukan mengenai mengenai
kejadia Tsunami, Hari Kiamat dan Tafsiran Al-Quran mengenai kejadian Tsunami.
Inilah buktinya, Al-Quran sentiasa menjadi rujukan dan tidak lapuk dek
peredaran zaman. Bahasa Al-Quran pula adalah bahasa Arab yang hidup
pemakaiannya sepanjang masa, bahasa Arab sentiasa digunakan oleh ramai dan
banyak negara di seluruh dunia.
Mengapakah
perlu beriman kepada kitab-kitab Allah?
Manusia
memerlukan agama yang satu, iaitu Islam, yang berasaskan akidah tauhid. Semua
ini telah terkandung dalam semua kitab-kitab yang datang daripada Allah. Agama yang datang daripada Allah adalah satu
sahaja iaitu Islam yang terkandung dalam kitab-kitab yang datang daripada Allah
mendahuluinya. Para Nabi telah menyampaikan agama Islam kepada manusia sejagat
melalui kitab-kitab dari semasa ke semasa sehinggalah kitab Al-Quran yang
menjadi penutup kepada semua kitab yang terdahulunya.
Para
Nabi yang diturunkan oleh Allah adalah Islam. Maka tidak ada percanggah antara
al-Quran dan Taurat dan sebagaimnya, juga tidak ada pertentangan dengan Injil
dan kitab-kitab lain. Setiap umat Islam wajib untuk mengenal para nabi dan
rasul yang dipilih Allah bagi memimpin umat manusia ke arah kebenaran, tanpa
mengira jenis kitab yang dianjurkan oleh nabi atau rasul tersebut.
Beriman Kepada Hari Akhirat
Bilakah hari akhirat itu akan
berlaku? Apakah sempat bertaubat sebelum hari akhirat? Bagaimana hari akhirat
itu melanda? Apakah tanda-tandanya hari akhirat bakal tiba? Begitulah antara
persoalan yang sering diajukan oleh manusia. Sejak zaman sebelum kegemilangan
Islam sehinggalah pada zaman moden ini, manusia sering memperkatakan tentang
Hari Akhirat dan dunia setelah akhirat. Beriman kepada Hari Akhirat juga
merupakan perkara yang paling berat dari segala macam akidah dan kepercayaan
manusia. Para ulama sering mengetengahkan isu Hari Akhirat, sebab beriman
kepada Hari Akhirat boleh meyakinkan manusia sejagat bahawa adanya satu
kehidupan duniawi dan hari perhitungan.
Bagi
umat Islam yang beriman kepada hari akhirat atau sekadar amaran kepada yang
kufur, boleh dijelaskan bagi mereka 5 fasa hari akhirat:
- Pada masa datangnya hari akhirat seperti kehendak Allah s.w.t., maka terjadilah gempa bumi, di mana gunung-gunung menjadi debu, air laut mendidih meluap-luap, bintang-bintang berguguran, langit bergulungan, sedang manusia mabuk dan pitam. Kemudian, musnahlah segala makhluk sama ada yang bernyawa mahupun tidak, hanya Allah yang tetap kekal.
- Pada hari akhirat itu juga terjadinya Hari Kebangkitan di mana manusia akan dibangkitkan dari kubur dan dikumpulkan di padang Mahsyar.
- Apabila datangnya hari akhirat, akan diperlihatkan seluruh amal perbuatan di dunia dahulu. Tidak ada yang tersembunyi sama ada yang jahat mahupun yang baik, sekalipun perbuatan dan amal tersebut sebesar zarah.
- Hari menghisab di depan mahkamah keadilan Allah, di mana manusia akan memperolehi keputusan yang paling adil tanpa ada penganiayaan.
- Hari keputusan di mana manusia akan menerima ganjaran yang setimpal dengan amalannya. Di sini saat yang dijanjikan akan dipenuhi sebagi tujuan penciptaan manusia. Mereka yang banyak amal soleh ditempatkan di syurga, dan bagi mereka yang kufur, ingkar dan banyak melakukan amalan kejahat akan ditempatkan di neraka.
Apakah Kepentingannya Untuk
Beriman Kepada Hari Akhirat?
Dengan beriman kepada Hari
Akhirat, seseorang umat itu boleh memperbaharui kesedarannya tentang hakikat
adanya alam akhirat yang merupakan tempat manusia menerima balasan dan juga
tempat yang kekal abadi untuk semua manusia. Beriman kepada hari akhirat juga
boleh mempertingkatkan keimanan dengan merasai keagungan Allah – pemerintah dan
penguasa serta pencipta alam, pencipta dan pemilikan hari akhirat dan segala
isi kandungannya.
Selain itu, beriman kepada hari akhirat juga dapat melembutkan
hati manusia, kerana orang yang beriman kepada hari akhirat akan sentiasa
mengingati mati dan Hari Akhirat. Dengan mengingati dan beriman kepada hari
akhirat juga dapat menggalakkan umat Islam untuk melakukan ma’ruf, iaitu
kebaikan dan meninggalkan segala kejahatan.
Dengan
beriman kepada hari akhirat, seseorang muslim itu tidak haruslah ragu-ragu
tentang pembalasan yang telah dijanjikan oleh Allah s.w.t. Dan hanya dengan
ilmu akidah seseorang muslim itu akan mencapai kejayaan dalam hidup di dunia
dan mendapat ganjarannya di akhirat
kelak. Firman Allah dalan surah
al-Anbiyaa ayat 94, maksudnya: “Dengan
yang demikian, sesiapa yang mengerjakan sesuatu amal kebaikan, sedang ia
beriman, maka tidaklah disia-siakan amal usahanya; dan sesungguhnya Kami tetap
menulisnya.”
Mengenal Hari
Akhirat yang terdiri daripada peristiwa kebangkitan dari kubur, perbicaraan,
pembalasan, syurga dan neraka adalah kewajipan setiap mukmin. Dengan beriman
kepada Hari Akhirat, hidup seseorang mukmin itu akan menjadi lebih tenang dan
tenteram.
Beriman Kepada Qada’ Dan Qadar
Qada’ dan Qadar bermaksud takdir.
Yang baik atau sebaliknya. Takdir ataupun ketentuan Allah terhadap sekalian
makhluk ciptaanNya khususnya manusia yang dijadikan khalifah di bumi. Setiap
umat islam haruslah menerima dengan baik dan redha terhadap apa yang telah
ditentukan dan ditakdirkan oleh Allah, kerana Allah Maha Adil dan tidak mungkin
melakukan kezaliman terhadap makhlukNya. Apa yang telah Allah tentukan kepada
seseorang itu adalah di luar pilihan manusia, dan segalanya itu adalah bukti
kebijaksanaan dan keadilan Allah. Di sebalik setiap sesuatu yang berlaku ada
hikmahnya. Mungkin apa yang dirasakan perkara yang buruk kepada kita adalah
lebih baik untuk kita dan sebaliknya. Allah Maha Mengetahui apa yang tidak kita
ketahui. Dan di sinilah teruji akidah seseorang umat itu dengan kepercayaannya
terhadap Allah, keimanannya terhadap kebesaran Allah dan keimannya terhadap
qada’ dan qadar yang telah ditentukan oleh Allah s.w.t.
“(Kami jelaskan yang demikian itu) supaya
kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu
jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikanNya kepadamu.” (Surah al-Hadid, ayat 23)
Sebagai umat Islam yang
menginginkan keredhaan Allah, kita haruslah bersabar sekiranya Allah takdirkan
sesuatu yang buruk yang berlaku ke atas diri kita. Jika kita telah mengetahui
dan yakin bahawa setiap yang timpa diri kita adalah perancangan dan ketentuan
daripada Allah Yang Maha Esa, maka terjadinya peristiwa dalam hidup kita ini
tidak akan membuat iman kita goyah. Allah Maha Adil, tidak ada keutamaan orang
yang kuat ke atas yang lemah, juga tidak ada pengecualian orang yang kaya dari
yang miskin. Ketika terjadinya sesuatu peristiwa itu, umat Islam haruslah
mengetahui bahawa kejadian itu datangnya dari Allah s.w.t., manusia sebagai
ciptaan Allah dan selama-lamanya adalah ciptaan Allah, sesungguhnya Allah Maha
Mulia, pencipta yang tidak akan membebenakan manusia dengan bebanan yang tidak
dapat ditanggung oleh seseorang itu, apatah lagi untuk menghancurkan
ciptaanNya.
Mungkin sesuatu peristiwa
yang timpa atas seorang muslim itu adalah perkara yang tragis dan buruk pada
pandangan manusia, namun tujuan Allah takdirkan kejadian itu adalah baik dan
mulia. Kerana ujian tersebut, selagi muslim itu berkeyakinan terhadap kemuliaan
Allah dan cintanya Allah pada ciptaanNya, jika muslim itu dapat menangani
peristiwa itu dengan penuh sabar dan sentiasa memohon perlindungan dan
pengampunan daripada Allah, sentiasa ingat pada Allah s.w.t., maka ia dapat
hidup dengan segala keberaniannya sebagai seorang insan.
Beriman kepada qada’ dan
qadar juga memboleh seorang muslim itu hidup dengan segala kemanusiaannya tidak
gentar dalam menghadapi pelbagai peristiwa, tidak takut terhadap sesuatu apapun
juga, tidak gentar kerana ia tahu bahawa wajib adanya serta yang sebenarnya ada
adalah Allah s.w.t.
Masyarakat yang beriman
kepada qada’ dan qadar adalah masyarakat yang mempunyai jiwa yang stabil,
walaupun setiap individu dalam masyarakat itu mempunyai bentuk kekuatan yang
berbeza. Masyarakat yang menerapkan prinsip ini sedar dan mengetahui segala
kejadian yang menimpa adalah daripada Allah, mereka dapat menerima dengan baik
peristiwa tersebut dan tidak berduka cita dengan berlakunya sesuatu peristiwa
tersebut, malah senantiasa berzikir memuji keEsaan Allah. Apabila sesuatu yang
baik menimpa masyarakat tersebut, mereka bersyukur kepada Allah, namun tidak angkuh
dan lupa diri.
PEMBINAAN AKIDAH
Setiap umat Islam haruslah
memahami konsep Islam yang sebenarnya dan memahami konsep akidah secara khusus.
Pembinaan akidah yang utuh memerlukan umat Islam tersebut membersihkan hati
dengan cara meninggalkan dosa dan melakukan perkara-perkara yang disuruh oleh
Allah. Manusia haruls sentiasa berjihad melawan nafsu dan syaitan untuk
beriltizam dengan Islam. Untuk menghayati akidah dengan sebaik mungkin, adalah
baiknya jika seseorang itu bolehbersama-sama dengan orang-orang yang soleh atau
sentiasa mencari suasana yang baik dan terhindar dari perkara-perkara yang
negatif. Sebagi hamba Allah, manusia juga haruslah sentiasa berdoa memohon
pimpinan Allah dan sentiasa bertawakal kepada Allah.
Iman
atau akidah adalah harta yang sangat penting dan bernilai dan haruslan dijaga
dengan baik oleh setiap mukmin. Iman bukanlah seperti harta yang boleh diwarisi
atau dijual beli dan ditukar-tukar. Akidah adalah anugerah Allah yang patut
disyukuri dan dipelihara oleh manusia sejagat. Nabi Yaaqub a.s. sekalipun
bernasabkan para Nabi dan memiliki keturuan juga di kalangan para Nabi cukup
bimbang akan keselamatan akidah anak cucu baginda. Perkara ini ada diceritakan
dalam al-Quran, surah al-Baqarah, ayat
133 yang bermaksud: “ (Demikianlah wasiat
Nabi Yaaqub, bukan sebagaimana yang kamu katakan itu wahai orang-orang Yahudi)
Kamu tiada hadir ketika Nabi Yaaqub hampir mati, ketika ia berkata kepada
anak-anaknya: Apakah yang kamu akan sembah sesudah aku mati? Mereka menjawab:
Kami menyembah Tuhanmu dan Tuhan datuk nenekmu Ibrahim dan Ismail dan Ishaq,
iaitu Tuhan Maha Esa, dan kepadaNyalah sahaja kami berserah diri (dengan penuh
iman).”
Demi
akidah, para Nabi dan rasul sanggup menghadapi pelbagai rintangan untuk
memperjuangkannya dan menegakkannya. Dari Nabi Adam a.s. sehinggalah Nabi
Muhammad s.a.w. semuanya telah berusaha memelihara akidah umat mereka agar
tidak terpesong, tidak menyimpang ke jalan yang sesat.
Iman Bertambah Dan Berkurang?
Iman manusia sentiasa bertambah
dan berkurang mengikut amalannya. Jadi, apakah perkara yang perlu dilakukan
untuk meneguhkan iman? Perkara tunjang yang perlu manusia lakukan ialah melawan
hawa nafsu. Hawa nafsu sentiasa menjadi musuh manusia. Selain itu, manusia juga
haruslah mengosongkan hati daripada sifat-sifat tercela, contohnya seperti
perasaan hasad dengki, berdendam dan sebagainya. Perasaan dan sifat-sifat
tercela ini bukan sahaja boleh menjejaskan hubungan antara manusia, juga tidak
mendapat keredhaan Allah.
Manusia sejagat, umat
Islam utamanya, haruslah membiasakan diri dengan sifat-sifat terpuji.
Sifat-sifat terpuji ini adalah seperti merendah diri, amanah, jujur dan
sebagainya. Umpamanya, seseorang umat Islam harusla merendah diri walaupun
telah banyak ilmu agama yang telah dipelajarinya. Selain daripada itu, manusia
juga haruslah melahirkan keikhlasan berbakti dan berkorban semata-mata kerana
Allah. Amalan-amalan sunat juga perlu diperbanyakkan agar keimanan kita boleh
dipertingkatkan, insyaallah. Dengan bertafakur juga mampu mempertingkatkan keimanan
seseorang. Bertafakur maknanya memerhatikan tanda-tanda kebesaran dan kekuasaan
Allah.
Namun, terdapat juga
perbuatan-perbuatan menyeleweng yang boleh menyebabkan keimanan seseorang itu
berkurangan. Contohnya seperti melalui percakapan, ucapan dan perbuatan. Perkara ini boleh
dilihat di kalangan yang munafik. Di depan orang-orang Islam, mereka
berpura-pura baik dan beriman, tetapi bila bersama golongan kafir, mereka akan
mengucapkan kata-kata yang menghina Islam itu sendiri dan membuat sesuatu yang menyimpang
daripada ajaran Islam.
Bukan sahaja secara
zahiriah, tetapi juga melalui iktikad dalam hati juga boleh menyebabkan
keimanan seseorang itu berkurang atau lebih memudaratkan, seseorang itu mungkin
boleh tersesat dari agama.
Allah s.w.t. berfirman yang
bermaksud: “ Dia memberi ampun kepada
sesia yang Dia kehendaki, Dia menyeksa sesiapa yang Dia kehendaki.” (Ali Imran, ayat 129) Ayat ini
mejelaskan dengan terang sekali tentang sifat keadilan Tuhan, mutlak tidak ada
sedikit pun pertentangan. Makna ayat ini bukan Allah s.w.t. berfirman bagi
beberapa orang manusia itu ada orang-orang yang memperoleh petunjuk kemudian
Allah berkata lagi kepada beberapa orang manusia bahawa mereka itu sesat.
Demikianlah dikatakan tanpa ada pertimbangan serta fikiran yang terperinci.
Namun jika kita ingin memahaminya kita harus mendalami dan memahami ayat-ayat
yang tertentu, misalnya:
“Sesungguhnya Allah s.w.t. tidak menunjuki kaum yang zalim.” (Al-Maidah, ayat 51)
Maksudnya, sebelum mereka
berlaku zalim, mereka tidak mahu menerima petunjuk Allah. Jika manusia beriman
kepada Allah s.w.t, maka dia berhak untuk memperoleh hidayah dari Allah. Ketika
umat Islam beriman kepada Allah dan Islam, perintah Allah akan dituruti dan
ditaatinya. Maka Allah akan menjelaskan kepada umat itu tentang hikmahnya. Dan
ini merupakan hidayah bagi hati, walaupun seseorang individu tersebut mungkin
kafir pada dahulunya. Hidayah di sini mempunyai dua erti, (i) hidayah bererti
petunjuk ke atas jalan yang menuju kepada kebaikan; (ii) hidaya juga bermaksud
menyampaikan dan memberi kemungkinan untuk melakukan. Hidayah dengan erti
petunjuk menuju kebaikan telah disampaikan kepada seluruh manusia, samada yang
beriman ataupaun yang kafir. Jadi orang yang mempercayai bahawa Allah adalah
satu-satunya Tuhan yang berhak disembah, maka seseorang itu dapat pergi
kepadaNya dan mendengar dariNya, maka Allah akan memberikan hidayah kepada
hatinya. Dimudahkanlah baginya untuk beribadah dan taat serta merasakan
manisnya rahsia-rahsia ibadah.
Bagi mereka yang enggan
mendengar, sentiasa menafikan dan mengetepikan ajaran yang dibawa oleh para
nabi dan rasul utusan Allah, tentu orang itu tidak diberi petunjuk oleh Allah
s.w.t. bahkan Allah s.w.t. menyesatkannya dan membuat hatinya tertutup Apa yang
ada di dalam diri dan hatinya tidak dapt keluar dan apa yang ada pada luar
perutnya tidak dapat masuk. Firman Allah yang bermaksud: “Dan ada pun kaum Tsamud, maka mereka telah Kami beri petunjuk tetapi
mereka lebih menyukai buta (kesesatan) dari petunjuk itu.” (Surah Fusilat, ayat 17)
Kemudian Allah berfirman
juga yang bermaksud, “Allah s.w.t. tidak
menunjuki kaum kafir.” (Surah
al-Baqarah, ayat 264). Allah tidak memberikan hidayah kepada mereka, tidak
memudahkan bagi mereka untuk melakukan ibadah. Ini kerana selama seseorang
manusia itu masih kafir terhadap Allah s.w.t., maka tidak sesuatupun yang
dimudahkan baginya. Jadi, jelaslah firman Allah s.w.t., “Memberi keampunan bagi
siapa yang Ia kehendaki dan memberi seksa bagi siapa yang Ia kehendaki”,
bukanlah bererti yang mutlak namun ia dibatasi dengan ayat yang lain.
Umpamanya perjalan saya
dalam mencari agama yang benar dan mendapat keredhaan Tuhan. Selama 16 tahun
hidup sebagai golongan yang kafir, sentiasa merungut dengan ketentuan hidup,
sentiasa bersedih dengan peristiwa-peristiwa yang melanda dan sentiasa
berdendam pada kuasa ghaib kerana telah merampas orang yang tersayang dari saya tanpa sebarang petunjuk
ke mana mereka akan pergi dan apakah amalan mereka betul atau salah. Hidup
dalam keluarga beragama Buddha selama 16 tahun, pada usia 12 tahun lagi saya
telah mula mengesyaki ‘kebolehan’ berhala dan patung-patung yang disembah,
apakah amalan nenek moyang saya itu di jalan yang benar? Mengapa menikmati
rezeki seperti daging dan seumpanya boleh dikira berdosa? Padahal Tuhan telah menciptakan
binatang-binatang ini untuk melengkapkan keperluan kehidupan manusia.
Mengapakan perkahwinan adalah haram dalam konsep Buddha? Bagaimanakan manusia
harus mewarisi generasi dan mewarisi agama jika diharamkan untuk bersama
pasangan lelaki dan perempuan? Mengapakah patung yang digelar Tuhan itu berupa
manusia? Apakah manusia itu sendiri boleh menjadi Tuhan pada suatu masa kelak?
Dalam kitab Buddha terdapat terdapat beribu ‘jenis’ tuhan dan berjuta ‘tentera
langit’. Terlalu banyak persoalan yang tidak dapat dijawab oleh
pengamal-pengamal Buddha, keadaan ini telah membuktikan kepada saya, bahawa
agama Buddha tersebut bukan agama, hanyalah kepercayaan yang jahil. Dan
sesungguhnya tidak dapat difahami bagaiman sesuatu masyarakat tersebut boleh
mengikuti ajaran tersebut tanpa diselidik dengan lebih terperinci? Padahal
al-Quran telah diturunkan untuk memberi petunjuk kepada sekalian manusia.
Mengapakah masih ada yang enggan mendekatinya, tetapi mendekati patung-patung
yang pada hari akhirat kelak tidak mampu berbuat apa-apa untuk menyelamatkan
dirinya sendiri apatah lagi pengikut-pengikutnya?
Tidak banyak masa dan
pertimbangan yang diambil untuk meninggalkan agam Buddha ini setelah mendapati
hati ini tidak tenang dan tidak mendapat jawapan yang sahih daripada buku-buku
yang kononnya kitab Tuhan Buddha. Saya memberanikan diri untuk menyentuh agama
Kristian, kerana di kampung saya cuma ada gereja Kristian dan kuil Buddha. Ibu
saya pula adalah seorang penganut Kristian yang sangat setia. (Saya tidak gemar
menggunakan alim untuk menjelaskan penganut yang setia dan percaya kepada agama
serta ajaran yang selain daripada Islam, kerana alim bermaksud ‘dipercayai’,
dan hanya umat Islam yang baik-baik sahaja sesuai digelar sebagi alim). Dalam
pencarian ‘agama yang benar’, saya berpeluang mendekati agama Kristian. Namun,
masalah utama telah timbul sebaik pada hari pertama saya mengenal Kristian.
Tuhannya adalah Jesus, ataupun dikenali oleh cikgu-cikgu muslim saya, Jesus itu
adalah Nabi Isa. Pada mulanya, saya tidak ingin mengambil berat tentang apa
yang dikatakan oleh cikgu-cikgu di sekolah. Tetapi bila bertanya kepada ibu saya
apakah nama Bible dalam bahasa Malaysia, ibu kata “Kitab Injil”. Memang sah,
Jesus itu Nabi Isa, dan Nabi Isa membawa Kita Injil yang terkandungnya
kalimah-kalimah daripada Tuhan yang dipercayai oleh orang Islam. Mengapakah
penganut Kristian bergelar Nabi Isa sebagai ‘anak Tuhan’, tetapi masih
menyembahnya? Apakah kesahihan kitab injil yang terdapat di pasaran kini?
Adakah Kitab Injil yang dibawa oleh Nabi Isa itu masih asli dan tulen?
Mengapakah penganut Kristian menyembah Nabi Isa yang sama kejadiannya sebagai
manusia sebagai Tuhan? Padahal mereka tahu bahawa Nabi Isa hanyalah
pengutusNya. Merekalah orang-orang yang kafir,setelah Allah memberi petunjuk,
tetapi mereka masih ingkar dan tidak mahu beriman kepada Allah.
Dengan keizinan Allah
yang Maha Esa, Allah memberikan hidayah dan petunjuk kepada saya tidak lama
kemudia, untuk mendekati agama Islam, untuk mengenal apa itu Islam. Perkara
pertama yang diperkenalkan adalah Rukun Iman. 6 Perkara rukun Iman menjadi
tiang untuk mengukur status seseorang insan itu beriman atau tidak, sebelum
dibincangkan lebih lanjut lagi tentang Rukun Islam. Tuhan hanya satu, Tuhan
tidak beranak dan tidak juga diperanakkan, Tuhan mencipta Alam ini, qada’ dan
qadar adalah ketentuan Allah pada umat Islam. Allah sedia mengampuni
hamba-hambanya yang bertaubat dan ingin berbalik ke jalan yang benar, begitulah
kemuliaan dan kebesaran Allah. Segala hukum, petunjuk, amaran, cerita, ramalan
dan amalan hidup telah tercatit dalam al-Quranur Karim. Tentang kejadian
manusia, kenapa manusia dicipta, kenapa ditempatkan di bumi, sehinggalah
persoalan hari akhirat, semuanya terdapat dapat al-Quran dan As-Sunnah.
Sesungguhnya tiada agama yang benar dan selengkap Islam. Tiada Tuhan selain
Allah sahaja yang layak disembah. Dan hanya kepada Allah kita berdoa dan
bersyukur atas rahmatNya. Hanya pada Allah kita akan kembali. Dengan mengikuti
petunjuk dan hidayah Allah, alhamdulillah, hati berasa tenang kerana semua
jawapan telah terjawab.
Walaupun demikian, hati
tidak pernah putus dari keluarga dan usaha untuk membantu keluarga untuk
kembali kepada Allah sentiasa dijalankan. Daripada kakak kandung yang begitu
terkejut dengan pengIslaman diri saya, sehinggalah dia sendiri menerima Islam
dengan relanya. Sehinggalah adik kandung yang begitu kuat pegangan Kristiannya
bertahun lalu dan enggan menyerah kalah dengan memegang kepada Bible yang
kononnya masih lagi suci seperti Kitab Injil yang dibawa oleh Nabi Isa, juga
telah memeluk agama Islam pada tahun 2009. Namun, bukan semua ahli keluarga
yang begitu mudahnya boleh menerima ajaranNya. Seperti firma Allah: “Sesungguhnya engkau tidak dapat menunjuki
orang yang kamu cintai.” (Al-Qasas,
ayat 56). Saya tidak mampu untuk memanamkan petunjuk dalam hati-hati
mereka, dan hanya Allah sahaja yang berkuasa dan berhak untuk melakukan
sedemikian.
Cara hidup sebelum
beriman dan setelah beriman juga amatlah berbeza. Walaupun ibu tidak mahu
menuruti ajaran Islam, tetapi dia cukup bangga dengan perubahan yang terdapat
pada anak-anak gadisnya. Berlandaskan akidah, saya eratkan lagi hubungan
keluarga, baik yang Buddha atau yang Kristian, bukan untuk menyamakan Islam
dengan agama-agama kafir, tetapi semua ini adalah usaha untuk melembutkan hati
mereka, supaya hati mereka terbuka dengan fahaman Islam. Kebanyakan individu
kafir menyatakan Islam ini keganasan, terlibat dalam ajaran-ajaran sesat yang
menakutkan seperti bomoh dan sebagainya. Di sinilah, dapatlah kita melihat impak
negatif hasil daripada amalan terpesong segelintir umat Islam yang tidak
meneliti tentang akidah dan mengamalkan ajaran yang jauh menyimpang daripada
landasan akidah dan syariat.
Berbekalkan iman yang
ada, alhamdulillah, hati lebih tenang dan lebih jelas dilihat ke mana hala tuju
hakiki setelah dunia yang fana. Hati lebih tenang kerana adanya panduan yang
benar dan lurus. Hidup lebih tenteram kerana iman kepada Allah dan redha dengan
segala ketentuanNya. Kesyukuruan yang
diucapkan juga hanya untuk Allah ke atas segala nikmat dan sakit yang menimpa
diri. Kini, bila saja jatuh sakit, tidak lagi merungut, tidak lagi rasa marah
pada ‘kuasa ghaib’ kerana menyeksa diri. Kini lebih memahami, dunia ini hanya
sementara, sakit itu boleh mengubat dan menghapus dosa, sakit itu juga satu
peluang bagi diri kita lebih mendekati Yang Maha Esa.
Maka haruslah kita
bersyukur kerana telah diberi petunjuk olehNya, bersyukur kerena kita berada di
pihak yang benar. Justeru itu, haruslah kita beramal dan meneguhkan iman kita, supaya
kita tidak rugi di dunia juga di akhirat kelak.
PERANAN AKIDAH DALAM PEMBANGUNAN UMMAH
Akidah merupakan asas dalam
kehidupan seseorang umah, Islam atau selainnya. Akidah adalah penentu dan
pendorong hidup bagi seseorang manusia itu. Dengan akidah yang tebal di dada,
seseorang itu tidak takut dengan caraban yang dihadapi, tidak pula gentar untuk
berdepan dengan yang kafir. Sebelum kita menyelidik peranan akidah dalam
pembangunan ummah dan pembinaan kualiti seorang muslim, perlulah dijelaskan
terdahulu tentang kepentingan mempelajari ilmu akidah.
Kepentingan
akidah dan perjuangan mempertahankan keutuhan akidah ada disebutkan dalam
sebuah hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam Muslim dari Abu Hurairah r.a. yang
bermaksud: “Rasulullah s.a.w. ditanya: Apakah amal yang paling utama?
Rasulullah menjawab: Beriman keapda Allah dan RasulNya. Baginda ditanya lagi,
kemudian apa? Baginda menjawab: Jihad fi sabilillah.”
Akidah Melahirkan Muslim Yang Berkualiti Dengan Akhlak
Yang Terpuji
Ilmu akidah perlu dipelajari
supaya umat manusia terhindari daripada ajaran-ajaran sesat yang akan
merosakkan akidah atau iman seseorang terhadap Allah s.w.t..Dengan mempelajari
ilmu akidah juga mampu meneguhkan keimanan dan keyakinan kepada sifat-sifat
kesempurnaanNya. Ilmu akidah adalah penting untuk memantapkan akidah seseorang
supaya tidak terikut dan terpengaruh dengan amalan-amalan yang boleh merosakkan
akidah.
Manusia
juga haruslah sedar bahawa setiap amalan di muka bumi ini bakal berdepan dengan
‘audit dan timbangan amalan’ di akhirat kelak. Hisab dan timbangan amalan
adalah perkara yang pasti akan semua manusia hadapi di akhirat kelak.
Balasan
syurga dan neraka juga harus diketahui oleh setiap manusia. Berdasarkan nas-nas
al-Quran, telah ditunjukkan bahawa orang yang mempunyai amalan baiknya banyak
sehingga memberatkan timbangan amalan baiknya, ia akan dimasukkan ke dalam
syurga, manakala mereka yang sebaliknya akan dimasukkan ke dalam neraka.
Antara
kepentingan untuk mempelajari ilmu akidah adalah supaya seseorang itu dapat mengeluarkan
hujah-hujah yang boleh mematahkan hujah daripada pihak lawan yang cuba
memesongkan akidah seseorang.
Akidah
juga mampu menyuntikkan semangat berjuang, menyuburkan daya saing dan memupuk
perpaduan di kalangan umat Islam. Hal ini adalah kerana, iman yang tersimpul
erat di dalam hati mendorong seseorang
untuk berusaha, bekerja keras, melakukan kebajikan, membantu orang yang dalam
kesusahan, membina kemajuan demi kebaikan segenap umat, menunaikan
tanggungjawab kerana amanah Allah, sanggup berkorban demi mempertahankan agama
dan sebagainya demi mengaut seberapa banyak pahala kebajikan dan keredhaan
Allah s.w.t.
Lihatlah
mereka yang tidak mempunyai akidah atau telah berkurangan iman mereka, kualiti
hidup mereka di dunia ini jelas kelihatan berkucar-kacir dan tidak teratur.
Golongan ini mudah terjebak dalam masalah sosial dan jenayah kerana tipisnya
iman di dada, dan tiada ilmu akidah sebagai petunjuk. Contohnya baru-baru ini
seorang gadis bertudung yang bekerja di dua premis kedai di Shah Alam, dengan
terang-terangan telah mencuri di kedai yang belum lagi satu hari bekerja.
Apakah perbuatan dia hanya akan mencerminkan kurangnya iman dirinya? Atau
perbuatan itu menunjukkan masyarakat sekarang ini, umat Islam terutamanya,
tidak segan silu melakukan perkara yang haram dan tidak dibenarkan. Dan
perbuatannya itu mencerminkan keruntuhan akidah umat pada zaman ini. Banyak
juga yang terpapar dalam akhbar, pegawai kerajaan menerima rasuah, pegawai
tertinggi pecah amanah, dan kebanyakan kes melibatkan umat Islam. Bagaimana
kita hendak menunjukkan manisnya akidah kepada yang kafir dan saudara baru yang
ingin mengenali Islam? Jika diri kita sudah terbabas dari landasan yang telah
Rasulullah s.a.w. turapkan untuk kita? Bagi masyarakat Islam masa kini, yang
penting, ialah kualiti hidup melalui perkiraan harta, bukannya lagi kualiti
hidup dengan perhitungan akidah dan amal.
Jika
dibandingkan dengan kualiti hidup akhir zaman ini dengan kualiti hidup zaman
Rasulullah s.a.w.,terdapat jurang yang amat menggerunkan kita sebagai umat
Islam. Segala perbuatan yang terlarang, contohnya seperti liwat, gay dan
lesbian. Perkara seperti ini telah diberi amaran sejak zaman Nabi Nuh
lagi,namun pada zaman yang moden ini, semua amaran ini diketepikan demi nikmat
dunia dan akidah yang terkubur dalam jiwa insan. Pada zaman Rasulullah s.a.w.,
walaupun hidup dalam serba kekurangan berbanding dengan zaman yang moden ini,
tetapi kualiti hidup umat-umat Islam pada masa itu amat baik dan gemilang.
Tidak gentar walau seorang pun umat Islam pada zaman itu semasa menentang yang
kufur. Nabi tidak mengaku umat bagi yang tidak mengamalkan ilmu akidah. Begitu
berat peranan akidah dalam hidup seorang muslim. Bukan untuk membebankan hidup
umat Islam, tetapi untuk mencorakkan hidup yang lebih baik di dunia dan
akhirat. Kerana akidah adalah petunjuk dan tunjang utama dalam diri seseorang
yang mengaku dirinya sebagai Islam dengan dua kalimah syahadah.
Ucapan
dua kalimah syahadah tidak menunjukkan tingginya tingkatan iman seseorang,
tetapi hanya menunjukkan diri seseorang itu mengaku dirinya sebagai seorang
Islam. Hanya dengan amal akidah nya, maka seseorang itu layak dikatakan
beriman.
KESIMPULAN
Konsep akidah adalah ajaran yang
asas dan amat mudah untuk dipelajari dan difahami secara umum kepada semua
lapisan manusia, sama ada yang baru sahaja ingin mengenali agama Islam, ataupun
yang ingin mengamalkan akidah secara istiqamah. Masyarat yang mengamalkan
konsep akidah yang betul akan melahirkan sebuah negara yang tinggi ilmu, amal
dan akhlaknya.
Setiap
umat Isalam memang menginginkan kesejahteraan dan kebahagiaan hidup di dunia
dan keselamatan serta perlindungan di akhirat kelak. Maka, hendaklah masyarakat
Islam itu memelihara dan menegakkan akidah dan syariat Islam. Pemeliharaan dan
pengukuhan akidah hendaklah dibina atas dasar iman yang kukuh, disirami dengan
ilmu dan amal serta dipelihara dari decemari oleh sebarangan serangan anasir
dan gejala penyelewengan dan kesesatan. Di samping usaha-usaha mempertahankan
kekuatan akidah Islam, para muslim juga haruslah sentiasa berdoa. Sabda
Rasulullah s.a.w., “Doa adalah senjata orang mukmin, tiang kepada agama dan
cahaya kepada langit dan bumi.”
Akidah
merupakan asas keapda kesejahteraan dan petunjuk dari Allah. Firman Allah yang
menjelaskan fakta tersebut, “Orang-orang
yang beriman dan tidak mencampur-adukkan iman mereka dengan kezaliman (syirik),
mereka itulah orang-orang yang mendapat keamanan dan merekalah orang-orang yang
mendapat hidayah dan petunjuk” (Surah
al-Anaam, ayat 82).
Masyarakat Islam yang
tidak mempunyai akidah yang kukuh akan mudah terpesing dan menyeleweng dari
ajaran agama yang sebenar. Anggota dalam masyarakat yang tidak mengamalkan
akidah juga merupakan orang yang tamak kerana terlalu cintakan harta dunia;
pengecut kerana takutkan manusia daripada takutkan Allah Yang Maha Esa;
bersikap liar kerana tiada pegangan agama dan tiada panduan hidup kerana enggan
mematuhi ajaran-ajaran yang telah terdapat dalam al-Quran; tidak jujur kerana
tidak mengenal dosa, orang seperti ini tidak mempercayai malaikat-malaikat
Allah yang telah diutuskan untuk mencatat segala amalan manusia; dan masyarakat
yang tidak mengamalkan ilmu akidah juga merupakan masyarakat pembawa pelbagai
masalah dan kerosakan yang merugikan pelbagai pihak, masyarakat seperti ini
tidak beriman kepada hari akhirat dan hari perhitungan di mana pada hari-hari
tersebut segala amal baik dan jahatnya akan dipersoal dan balasan yang setimpal
akan diberikan kepadanya.
RUJUKAN
1. Engku Ahmad Zaki Engku Alwi, Apa Itu ISLAM?, PTS Islamika Publications & Distributors Sdn.
Bhd., 2008
2.
Syeikh Muhammad Mutawalli Sya’rawi, Aqidah Seorang Mukmin, Jasmin Enterprise, 2007
3. Abdul Hadi Awang, Inilah
Akidah Muslim, PTS Islamika Publications & Distributors Sdn. Bhd., 2007
4.
Sayyid Sabiq, Aqidah
Islamyiah, Robbani Press, 2006
No comments:
Post a Comment
Semoga perkongsian ilmu ini diberkati.
Note: only a member of this blog may post a comment.